S05E23 – XS4ALL moet blijven – met Anco Scholte ter Horst en Farhaz Hofman

Wat is er leuker dan een aflevering met een interessante gast? Twee interessante gasten natuurlijk! In deze aflevering praten wij met Anco Scholte ter Horst van het actiecomité genaamd ‘XS4ALL moet blijven‘ en worden wij bijgestaan met gewaardeerd community-lid Farhaz Hofman. Anco vertelt waarom XS4ALL moet blijven en hoe hij er met zijn team voor gaat zorgen dat er een nieuwe provider in het gat springt dat XS4ALL achterlaat.

Farhaz ken je van de worstenbroodjes op onze Slack en het organiseren van talloze leuke meetups. Hij was bereid om twee uur uit het verre zuiden af te reizen om ons bij te staan, en hoe kunnen wij hem daar beter voor bedanken dan hem de leiding te geven over de vragenrubriek?

Tijdschema

0:00:00 Start
0:01:10 Jingle
0:01:18 Introductie Anco en Farhaz
0:02:50 XS4ALL moet blijven
0:06:50 Waarom moet XS4ALL blijven?
0:13:21 Hoe moet XS4ALL bijven?
0:22:41 Gaat XS4ALL blijven?
0:34:00 Hoe start je een provider?
0:44:26 Wie gaan die provider starten?
0:52:16 Etisch hacken
1:00:40 Vragen van de luisteraars
1:23:08 Tips
1:29:17 Afkondiging

Tips



2 Replies to “S05E23 – XS4ALL moet blijven – met Anco Scholte ter Horst en Farhaz Hofman”

  1. I. van der Linden.

    hallo,
    Leuk dat 2 mensen op alle mogelijke manieren deuken proberen te slaan in het nieuwe plan van XS4all met argumenten waarvan ik persoonlijk denk “waar gaat dit over ?” maar wat ik eigenlijk even kwijt wil als XS4all klant (al vele jaren) is het noemen van XS4all als duur niet echt opgaat, ik heb even op de KPN site exact ingevuld wat ik nu heb bij XS4all in hun nieuwe “hussel” en dan is KPN ineens schrikbarend duurder, ik betaal nu € 71 pmnd, neem ik exact dezelfde producten af in een bundel bij KPN via Hussel ga ik:

    Eerste 4 maanden
    67,72
    Daarna per maand
    91,47

    betalen !

    Het is fysiek onmogelijk voor KPN om niets aan de dienstverlening te wijzigen. Immers is het hele punt juist dat XS4ALL een semi zelfstandig dochterbedrijf is, en niet alleen de naam. Als het dochterbedrijf naar binnen wordt geschoven of zelfs helemaal wordt afgetakeld, moet de dienstverlening binnen een nieuwe of binnen KPN zelf al bestaande structuur voortgezet worden.

    Verandering is daardoor 100% gegarandeerd, je kunt alleen heel hard hopen dat KPN het niveau enigszins weet te handhaven. Als je bedenkt dat dat binnen XS4ALL ook al een worsteling was, zelfs al waren ze zelfstandig, dan kun je op je vingers natellen dat KPN dat nooit van plan was en ook niet gaat doen.

    Persoonlijk houd ik niet van dit soort vieze spelletjes/beloftes die KPN helemaal niet waar kan en gaat maken.

    – Focus op privacy
    – Fatsoenlijke IPv6 support
    – DNS over TLS
    – Standaard een fatsoenlijke router met bovengemiddeld bereik + gratis een echt goede repeater/AP.
    – Mocht je je eigen router willen -> best effort support in plaats van niets…
    – Redelijke nieuwsserver
    – SSH toegang tot Xs4all host
    – Flink wat webspace
    – Vast IP
    – Je mag daadwerkelijk je eigen mailserver draaien
    – Aanzienlijk deel van de infra is in Xs4all’s eigen beheer.
    – Direct Glasvezel zonder NT kastje
    – Uitstekende support, waarbij men zelfs snapt wat de “geek” wil.
    – Het gevoel dat je een klant bent, ipv een cashcow.
    – Goed beveiliging op connectie niveau, en middels gratis software.

    Natuurlijk zijn een of meerdere puntjes bij andere providers ook wel van toepassing, maar als totaalpakket is Xs4all ijzersterk en heeft het echt wel meerwaarde.
    Als je om het bovenstaande allemaal niets geeft, prima. Maar xs4all biedt wel degelijk meerwaarde, en daar betaal je wel iets per maand extra voor.

    Met vriendelijke groet, I. van der Linden.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: