Mnot353

Feline Hermans bespreekt FemFM.nl, dat vrouwelijke artiesten promoot. Onderwerpen zijn genderongelijkheid, radio-DJ's, diversiteit in de media en educatie. Waardevolle inzichten.

Met Nerds om Tafel

Generated Shownotes

Chapters

0:00:43 Onderzoek FemFM.nl & Taylor Swift | Internationale Vrouwendag
0:02:35 Muzikale discussies: Avril Lavigne & Taylor Swift
0:04:18 Programmeren van FemFM.nl radiozender
0:06:07 Technische uitdagingen & scripts schrijven
0:08:14 Genderherkenning in Music Brains database
0:10:41 Analyse van HTML-pagina's & Beautiful Soup
0:11:34 Afluisteren van API's & omzeilen van beveiliging
0:13:09 Afluisteren van API-keys & Talpa's beveiliging
0:15:04 Analyseren van radiozenders & DAB-antennes
0:17:09 Ondervertegenwoordiging van vrouwen op radio
0:18:35 Persoonlijke ervaringen & feminisme in IT
0:20:29 Zoektocht naar gender-evenwicht op festivals
0:30:35 Muziekdiversiteit bij Groot Nieuws
0:36:42 Vrouwelijk perspectief in de media
0:40:51 Reacties op het aankaarten van ongelijkheid
0:49:37 Reflexen in gesprek tussen mannen en vrouwen
0:55:11 FemmeFemme en de rol van vrouwen op de radio

Long Summary

In deze aflevering van de podcast praten we met Feline Hermans, een docent computerwetenschappen aan de Vrije Universiteit, over haar hobbyproject FemFM.nl. Hierbij heeft ze een radiozender gemaakt die alleen vrouwelijke artiesten laat horen. Ze legt uit hoe ze dit project heeft opgezet, van het programmeren van een script tot het bepalen van het geslacht van artiesten. Het doel van FemFM.nl is om meer vrouwelijke muziek op de radio te laten horen en aandacht te geven aan verhalen die vaak niet genoeg worden gehoord. Felienne deelt haar ervaringen en uitdagingen tijdens het opzetten van dit project en laat zien hoe ze met programmeren en analyse te werk is gegaan.

We beseffen dat er webdevelopers luisteren naar deze podcast en dat later deze week die key veranderd wordt. Het is interessant om te zien hoe we een grote website een poot uitdraaien van een miljoen. Het kost tijd om het te schrijven en te testen voordat het in productie kan. Het automatiseerproces verschilt en kan extra moeite kosten. Door de vrijheid die we hebben, kunnen we slimme keuzes maken om winst te behalen. Het vergelijken van data over genderverhoudingen in muziek op radiostations onthult interessante inzichten over de ongelijke vertegenwoordiging van vrouwen in de muziekindustrie. Het onderzoek onthult dat een laag percentage van de afgespeelde muziek door vrouwen wordt vertegenwoordigd. Het gebrek aan inclusiviteit roept vragen op over bewuste keuzes in programmering. Het is interessant om te zien hoe gendergelijkheid zich vertaalt in muziekselectie en radiostatistieken.

We praten over de rol van vrouwen in de muziekwereld en de invloed van radio-DJ's op het in stand houden van mannelijke artiesten in de muziekgeschiedenis. We benoemen dat er in de Top 2000 weinig vrouwelijke artiesten voorkomen en dat dit mede komt door de voorkeur van DJ's. We bespreken de impact van het kip-en-ei-effect en de uitdagingen van meer diversiteit in de radio-industrie. Felienne deelt haar ervaringen met een vrouwelijke DJ en we reflecteren op de noodzaak van meer vrouwelijke perspectieven in de muziekindustrie en media. We bespreken de moeite om content van vrouwen te vinden en te ondersteunen, en de weerstand tegen verandering.

Felienne bespreekt met Jurian en Randal het gebrek aan diversiteit in films en de uitdagingen van het vrouwelijk perspectief. Ze delen inzichten over reacties op genderongelijkheid en de worsteling van zichzelf te verdedigen met wetenschappelijke kennis. Ze benadrukken het belang van gendergelijkheid en het aanpakken van stereotypen. Het gesprek illustreert de voortdurende strijd voor gelijkheid en de noodzaak om bewustzijn te vergroten en veranderingen in gang te zetten.

Ik praat met Felienne over hoe mannen proactief kunnen zijn en educatie kunnen bieden om de last van vrouwen in ongemakkelijke situaties te verlichten. We bespreken genderverhoudingen bij radiopresentatoren en het gebruik van stemalgoritmes om gender te bepalen. Ook komt de website FemFem ter sprake, die luisteraars statistieken en inzichten biedt over het aantal vrouwelijke artiesten op de radio. We sluiten af met het bespreken van waar mensen meer over Felienne kunnen vinden en het lidmaatschap van onze podcastclub. Het was een informatieve aflevering vol interessante discussies en suggesties. Bedankt voor het luisteren en tot de volgende keer!

Brief Summary

In deze aflevering van de podcast praten we met Feline Hermans, een docent computerwetenschappen aan de Vrije Universiteit, over haar hobbyproject FemFM.nl. Ze deelt haar ervaringen en uitdagingen bij het opzetten van de radiozender die vrouwelijke artiesten promoot. We bespreken ook genderongelijkheid in de muziekindustrie en de impact van radio-DJ's op de muziekselectie. Het gesprek geeft inzicht in de noodzaak van meer diversiteit en vrouwelijke perspectieven in de media. Felienne deelt haar gedachten over educatie om genderongelijkheid aan te pakken en bespreekt de website FemFem die statistieken over vrouwelijke artiesten verzamelt. Het was een boeiende discussie vol waardevolle inzichten. Bedankt voor het luisteren en tot de volgende keer!

Tags

podcast, Feline Hermans, computerwetenschappen, FemFM.nl, radiozender, vrouwelijke artiesten, genderongelijkheid, muziekindustrie, radio-DJ's, diversiteit
Edit Transcript Remove Highlighting Add Audio File
Export... ?

Transcript

Onderzoek FemFM.nl & Taylor Swift | Internationale Vrouwendag


Voiceover:
[0:43] Oké, deze aflevering is leuk en leerzaam. Want in deze aflevering leer je hoe je kunt onderzoeken hoeveel vrouwen er op de radio te horen zijn.
En de resultaten van het onderzoek zullen je verbazen.
Je hoort ook dat er in de IT nog steeds heel veel hankies rondlopen.
En in de bonus vertelt Jurrian je alles over hoe hij per ongeluk een halve marathon liep.

Randal:
[1:21] Welkom bij Met Nerds om tafel. We praten vandaag met...

Jurian:
[1:23] Jureen Uwax.

Randal:
[1:24] En mijn naam is Randall Peelen en onze gastneurd van vandaag is Feline Hermans.
En Feline is docent computerwetenschappen aan de Vrije Universiteit.
Co-host van de All in the Game podcast op BNR. En genadig hardloper die twee keer eerder in onze podcast te horen was. Dus welkom terug en fijn dat je er bent.

Felienne:
[1:39] Ja, leuk om weer te zijn.

Randal:
[1:40] En het klinkt soms een beetje raar als ik het zeg. Maar in dit geval ben ik er heel blij mee. Je hebt een beetje jezelf uitgenodigd.

Felienne:
[1:46] Ja, dat klopt. Ja, niet eens een beetje. Ik zei gewoon, Rennel, ik heb een heel leuk hobbyproject gemaakt. Please, wil je hier langskomen?
Please. En toen zei je, ja, vet leuk. Zo ging het.

Randal:
[1:53] Nou, bij deze. Wat is dat hobbyprojectje?

Felienne:
[1:56] Dat hobbyprojectje heet FemFM.nl. Je kan daar naartoe. Kan je meeluisteren naar de radiozender.
En het idee is dat FemFM is een meta-radiozender. Dus die luistert naar een radiozender.
En als er dan een liedje van een vrouw is, blijft die luisteren.
En als er geen vrouw op is, dan zapt die door naar de volgende Nederlandse radiostation.
Net zolang tot je een vrouw luistert. Zodat als je wil, je alleen naar vrouwen kan luisteren.

Randal:
[2:18] Ja, dat kan op zich ook wel op Spotify natuurlijk. Maar dat is natuurlijk niet helemaal het idee dat hierachter zit.

Jurian:
[2:24] Dan ga je naar This is Taylor Swift.

Randal:
[2:26] Dan kom je heel lang naar een vrouw luisteren. Er is ook een Women of Pop of iets in die.

Jurian:
[2:33] Oh, dat geloof ik.

Muzikale discussies: Avril Lavigne & Taylor Swift


Randal:
[2:35] Zelfs wat nummers die ik wel leuk vind trouwens. Dat had ik niet verwacht.

Jurian:
[2:38] Nu zie je net dat vrouwen alleen maar kutmuziek.

Randal:
[2:40] Ik ben normaal niet zo van de pop.
Nee, oké. Het is de eerste zijpad in de podcast alweer.
Maar ik kan er dus achter dat Avril Lavigne dus blijkbaar pop is, volgens die lijst.

Jurian:
[2:53] Dus ben ik het wel mee eens.

Felienne:
[2:54] Dat vind ik wel tof.

Randal:
[2:54] Ik kan in mijn identiteit alleen uit de voeten met het idee dat zij punk is.
Anders mag ik niet naar haar luisteren.

Jurian:
[3:02] Nou, dan mag je niet meer naar haar luisteren, denk ik.

Randal:
[3:04] Skaterboy is toch gewoon...

Felienne:
[3:06] Nou, pop zou ik zeggen.

Randal:
[3:08] Skaterboy is...

Jurian:
[3:10] Als het al iets anders is Dan is het punk rock En geen punk Noem mij.

Randal:
[3:13] Tien popnummers Met distortion gitaar En power akkoorden Dat valt.

Jurian:
[3:18] Best tegen Dat is lastig, Maar is dat een definitie voor punk? Als je dus door het gitaar een power akkoord hebt.

Randal:
[3:24] Ik heb dat nodig om mijn identiteit in orde te houden. Jij kan gewoon snuffelen in alle genres. Daar ben je goed in. En dat waardeer ik in jou.
Maar ik heb het nodig om mezelf groot te houden.

Jurian:
[3:35] Ik schiet ook helemaal door. Ik zit nu dus echt helemaal in mijn Taylor Swift fase.

Randal:
[3:38] Dat is echt fantastisch. Heb je al kaarten?

Jurian:
[3:40] Nee, maar dat kan dus niet.

Felienne:
[3:42] Een miljoen mensen willen ook kaarten.

Jurian:
[3:43] Ik heb het nog wel met allemaal schermpjes al geprobeerd. Maar ik kwam er niet tussen. Als iemand ooit ergens een tip weet van iemand die weet ik veel.
veel per ongeluk zijn been gebroken heeft en niet naar die show kan. I don't know.
Hit me up, let me know. Ik wil er best extra voor betalen. Maakt me niet uit, ik wil er gewoon heen.

Randal:
[3:54] Ja, dat snap ik.

Jurian:
[3:55] We gaan liever niet opgelicht worden trouwens, dat zeg ik er wel bij.
Iets van premium, daar vind ik niet erg. Maar ik ga niet...

Randal:
[4:01] Je wil wel betalen, maar wil je er wel ook echt in kunnen.

Jurian:
[4:03] Ja, en ook liever niet duizend euro betalen. Ik weet niet hoeveel die kaartje kost, maar als de kaartje 150 was...

Randal:
[4:07] Weet je zelf bij, hè? Niet dat iemand jou duizend euro laat betalen. Zo, oepsie, ik heb...

Jurian:
[4:11] Sorry, dat was FemmeFemme. Ja, FemmeFemme kwam er even door.
Er werd gezept. Komen we zo even op terug. Maar ik zit daar dus nu helemaal in.

Programmeren van FemFM.nl radiozender


[4:18] Heb je al van die teksten geluisterd van Taylor Swift?

Randal:
[4:21] Nee.

Jurian:
[4:21] Moet je echt een keer doen. Die meid kan schrijven, dan word je bang voor haar.

Randal:
[4:24] Ik heb nooit shade op haar gegooid. Het is gewoon niet mijn ding. Het is wat anders.

Jurian:
[4:29] Shade never made anybody less gay. Noem een woord en ik heb Taylor Swift quotes voor je. Dat kan.
Kan ik. Maar daar zijn we hier nu niet voor.

Randal:
[4:38] Nee, want Feline die heeft ook wat voor ons. En dat is een mooi verhaal.
Want het is 8 maart, Internationale Vrouwendag. Hoe heet dat?

Felienne:
[4:44] Ja, Internationale Vrouwendag.

Randal:
[4:45] En je hebt nu een radiozender gemaakt waar alleen vrouwelijke muziek te horen is.
Daar zit vast een leuk haakje. Hoe kwam je op dit idee?

Felienne:
[4:54] Ja, ik had als goede voornemen dit jaar. Voor 2024 dacht ik.
Ik wil gewoon graag meer content van vrouwen consumeren.
Omdat het vaak verhalen zijn die we niet zo heel erg vaak horen.
Bijvoorbeeld de Barbie film.
Daar zaten stukken verhaal in over de wereld. Waar ik dacht.
Oké, maar dit is nou een stuk wat je nooit hoort.
Wat ik wel beleef. Hebben jullie Barbie film gezien?

Jurian:
[5:14] Ja.

Felienne:
[5:15] Die scène dat zij binnenkomt in die boardroom. Waar alleen maar mannen zijn. En dat ze dan zeggen.
Ja, maar we vinden echt Female Empowerment. Ik vind het echt fucking belangrijk. Dit is echt mijn leven.
Ik maak dit mee. Dat een zaal met mannen allemaal zegt. Oh, ik vind het echt heel belangrijk. Dat je denkt, ja maar hallo, kijk eens even rond.
Dus ik vond dat gewoon heel prettig. Dat je dat soort dingen ziet.
Oh, dat vind ik leuk. Ik ga proberen meer boeken van vrouwen te lezen.
Meer naar muziek te luisteren.
Toen zat ik op 1 januari in de auto. Zet ik de radio aan. Nou, hoe zou ik dat eens doen?
Meer vrouwen op de radio. Want er is niet per se één zender voor.
Dus toen luisterde ik in de auto radio. En toen dacht ik, radio 1, nee, ik zap door. Radio 2, ik zap door tot ik bij een vrouw kom.
En dan blijf ik luisteren.

Randal:
[5:56] Je zapt de vrouw.

Felienne:
[5:57] Ik zapt de vrouw en ik moest een heel stuk auto rijden. Dus ik dacht, jeetje, wat is dit lastig.
Wat moet ik veel moeite doen als ik gewoon maar mij als voornemer heb om meer vrouwen te luisteren.

Technische uitdagingen & scripts schrijven


Jurian:
[6:08] Dus je hield het bij een aanrijding omdat je heel de tijd in die radio aanrijding wilde.

Randal:
[6:11] Dan kunnen ze weer niet rijden. Ga je dat weer naar je hoofd?

Felienne:
[6:15] En toen dacht ik natuurlijk, wacht eens, ik kan programmeren.
Zou ik zelf een radiozender kunnen programmeren?
die dat ook afluistert en bepaalt of het voor vrouwen is en dan doorzet.

Randal:
[6:24] Jij wist ook wel dat het antwoord ja was, toch?

Felienne:
[6:26] Nou, eerst dacht ik wel dat ze altijd zoveel moeite hadden. Dus ik had een beetje zitten treuzelen.
Twee vrienden van mij bleven mij logeren met de auto nieuw, die ook programmeur zijn.
Toen had ik al gepitcht van, ik ga het doen. Toen dacht ik, veel werk.
Maar op een gegeven moment was het een keer zaterdagmiddag. Weet je, 10 januari of zo. Ik dacht, ik ga gewoon even kijken of dit lukt.
En toen had ik eigenlijk in één middag wel wat in elkaar gezet, wat ongeveer deed. Toen dacht ik, interessant.
En toen kwam eigenlijk het tweede stuk. Toen dacht ik, als ik die data heb.
Als ik van iedere radiozender weet wat er draait. Zou ik die data ook kunnen hamsteren.
En dan een klein beetje analyse doen. Op oké, maar hoeveel procent is het dan daadwerkelijk?
En verschilt dat per zender of per omroep? En dat werd toen een beetje het tweede stuk van het project.
Waarin ik die data niet alleen live op die radiozenders stream.
Maar ook opsla in een CSV bestandje. Om dan vervolgens wat analyse daarop te kunnen doen.

Randal:
[7:15] Mag ik voor de volgorde even vragen hoe je dat aan hebt gepakt?
Want ik denk als heel naïeve, niet echt programmeur, maar een beetje kunnen fantaseren hoe dat zou werken.
Dan ga ik mijn favoriete programmeertaal van stal halen.
Dan zoek ik ergens de URL waar ik online naar een radiostation kan luisteren.
Dan verzamel ik die URLs.
Dan maak ik een scriptje dat daarna gaat luisteren op een of andere manier.
En dan is er vast ergens een library dat gaat herkennen.
Want je hebt niet echt zelf gemaakt hoe die herkenning werkt.

Felienne:
[7:41] Nee, zeker niet.

Randal:
[7:41] Dat is een library.

Felienne:
[7:42] Dat bestond al. En ik ga dus voor alle duidelijkheid, ik luister niet naar de muziek. Wat ik doe is als je op een app of op een website van een radiostation kijkt. Dan staat daar altijd in beeld.

Jurian:
[7:52] Als je in de auto zit. Op je radio staat er ook radio. De meest bezige auto's hebben dat al.

Randal:
[7:57] Dus die informatie.

Felienne:
[7:58] Die textuele informatie. Die lees ik uit.

Jurian:
[8:01] Ja die wordt meegestuurd.

Felienne:
[8:02] Dat was nog iets ingewikkelder. Daar zou ik zo nog wat dieper op in kunnen gaan als je wil.

Randal:
[8:06] Dat vind ik wel leuk.

Felienne:
[8:06] Die textuele informatie lees ik uit. Dus dan heb ik de artiest in Taylor Swift.
En dan is vervolgens natuurlijk nog de vraag. Is dat een vrouw of niet?
In eerste instantie had ik gewoon een lijstje.

Genderherkenning in Music Brains database


Randal:
[8:15] Daar zijn complotten over hè?

Felienne:
[8:18] In eerste instantie had ik gewoon een lijstje. Gewoon een beetje gegoogelen.
Kun je een lijstje met topvrouwen vinden?
Maar ja, dan heb je natuurlijk niet alles. En toen kwam ik met wat verder zoeken op een open database. Die heet Music Brains.
En die hebben bijna alle artiesten in hun database staan.
En die hebben een API. Dus je kan vragen aan Musicbrains.
Hey, Taylor Swift is dat een man of een vrouw? En dan zegt hij, dat is een vrouw. En zelfs kan je ook voor een band.
Want dat is nog een andere vraag. Als het nou een band is, wat tel je dan mee?

Randal:
[8:43] Ja, de zanger.

Felienne:
[8:44] Wat ik gedaan heb. Zanger is lastig. Want wat is precies een zanger?
En wie tel je dan? Wie tel je geautomateerd als een liedzanger bijvoorbeeld?
Dus wat ik gedaan heb. Ik heb gezegd, we hanteren het 50% criteria.
Ik kijk naar een band. Als het voor 50% of meer uit vrouwen bestaat, dan reken ik het al goed.
Dus ABBA reken ik bijvoorbeeld goed, want dat is 50-50.

Randal:
[9:06] Maar Paramore niet. Dat is altijd een dijk van de feministische.

Felienne:
[9:10] En bijvoorbeeld ook niet Jefferson Airplane of niet Blondie.
Maar dan kom je in een hele ingewikkelde semantische discussie. Wat is de lead persoon?
En er zijn iets van 5000 artiesten op de radio geweest in één maand.
Dus ik heb voor één maand negen radioshows geschreept.
Ik heb niet echt heel veel zin om voor 6000 artiesten te gaan zitten kijken.
Ja, maar is dit de front vrouw? Dus ik heb gewoon gezegd, wiskundig, 50% of meer, dan tel ik het als vrouw.
Al mijn data staat op GitHub. Dus als mensen zeggen, nou, maar wij willen het met een andere criterium berekenen, be my guest.

Randal:
[9:41] Maar jij kunt dus wel uit die database trekken, wat zijn de personen achter deze band?

Felienne:
[9:45] Dus je kan van een band vragen, wat zijn de leden? En dat zijn dan allemaal weer personen. En die hebben een gender en die kan je dan weer bij elkaar opnemen.

Randal:
[9:50] En ik denk nu weer, zijn dat actuele leden? Want dat kan natuurlijk ook nog wisselen.

Felienne:
[9:54] Ja, bij sommige bands zitten dan ook nog oude leden in. En dan ga je die dan meetellen. Welke band was dat nou ook alweer?
Er was een band waarvan ik dacht. Hoezo zit geen 0%?
En dan was het 6% of zo. En dan bleken ze ooit een keer op één album een vrouwelijke racist te hebben gehaald. Die vallen dan niet boven die 50% grens.

Randal:
[10:11] En ik zou een band als No Doubt dan wel als vrouwelijk willen rekenen. Maar dat gaat dan niet.

Felienne:
[10:15] Of blondie inderdaad. Dat snap ik heel goed. Maar als dit geautomatiseerd wil doen. Dit is de keuze die ik gemaakt heb.

Randal:
[10:22] Anders kun je niet wiskundig te werk. Precies.

Felienne:
[10:25] En dan krijg je natuurlijk ook weer dat je moet sappelen over.
Oké, maar wat is dan een frontvrouw?

Jurian:
[10:29] Hier komen we zo meteen op terug. Maar ik zeg vast, het gaat momenteel niet heel goed.

Randal:
[10:32] Nee. Want...

Jurian:
[10:33] Ik zit mee te kijken op FemmeFemme. Maar daar komen we zo vanzelf wel op.

Randal:
[10:37] Oké.

Felienne:
[10:37] Oh ja, wil je nog meer weten over dat uitleg?

Randal:
[10:39] Oh, dat vind ik heel leuk.

Felienne:
[10:40] Dat is heel leuk.

Analyse van HTML-pagina's & Beautiful Soup


Randal:
[10:41] Ja.

Felienne:
[10:41] Dus in eerste instantie had ik een HTML-analyseprogramma gebruikt.
Dat heet Beautiful Soup. Want er komt een HTML... Ik kijk naar een HTML-pagina.

Randal:
[10:49] Oh, je analyseert... Ja, oké.

Felienne:
[10:51] Dus ik heb het niet in een HTML geschreven. Dus ik kijk naar een HTML-pagina.
En daar staat ergens in die HTML staat Taylor Swift. Dus die moet ik eruit kunnen knippen.
Alleen helaas, dat dacht ik dat dat wel zou werken. Maar het is niet 2006 en de websites zijn niet meer met PHP gemaakt. Dat is heel jammer.
Dus ze zijn niet op de server gebakken en worden niet als een HTML-file naar voren.

Randal:
[11:11] Dat is Ajax allemaal.

Felienne:
[11:12] Dat is allemaal front-end. Dus ik zou die HTML-pagina binnenhalen, want met mijn eigen oogbollen stond die tekst erin.

Randal:
[11:17] Je hebt hier een heel mooi stukje JavaScript.

Felienne:
[11:19] Ja, ik zo, query, ik zo, waar is hem? Maar die hele tekst zit erin.
Oh, die wordt een JavaScript.
Dus dat vond ik wel heel interessant. Dan dacht ik, oh ja, ik heb nu ook wel weer wat geleerd over webdevelopment. Want ik weet natuurlijk wel dat dat zo is.
Maar toen ondervond ik weer eens aan de levende lijve dat mijn webdevelopment kennis wel een beetje oud was.

Afluisteren van API's & omzeilen van beveiliging


[11:35] Dus wat je dan moet doen, is het afluisteren van de API.
Dus je gaat naar de browser en je zegt, hey browser, welke netwerkverbindingen heb jij gemaakt?
En dan kun je natuurlijk niet heel ingewikkeld worden met developer tools in Chrome kun je dat zien.
En dan zie je dus dat het API.npo slash tracks of zo is.
En dan ga je naar je command line en dan zeg je, ik wil graag hier weten wat er op deze API zit.
En dan zegt hij, ja, dat is verboden, want je mag niet op deze API.
Dan zeg je, oh, maar ik ben een browser. En sommige zenders, Radio 2 en Radio 3, vonden het wel goed als je gewoon zei, oh, maar ik ben een browser.
En dan zegt hij ook, user agent is browser. Dan zegt hij, oh, ben je een browser?
Ik ben niet een browser, ik ben gewoon een Python-scriptje met een plaksnoer op.

Randal:
[12:15] Security-medewerker, dat is een API-hat.

Jurian:
[12:17] Een Python-scriptje met een Chrome-plaksnoer.

Felienne:
[12:19] Ja, ik ben een browser. En nog leuker bij...

Jurian:
[12:23] Kom er maar in.

Randal:
[12:23] Dat is hoe Hekken werkt.

Felienne:
[12:25] Bij Talpa werkte dit dus niet. Die waren niet overtuigd. Door mijn lage broms en browserstem.
En dan had ik een API-key nodig. Maar die kun je ook weer afluisteren.

Randal:
[12:34] Ja, tuurlijk.

Felienne:
[12:35] Dus ik die API-key. Ik tegen mijn man, die ook developer is.
Ik zeg, je hebt zo'n API-key te pakken van Talpa.
Zegt mijn man. Ja, maar dat zijn normale webdevelopers. Die gaan echt ieder half uur in een API-key cyclen. Of op z'n minst iedere dag. Dus dat gaat echt niet werken.
Ik zo'n dag later. Hij doet het nog. Ik zit dus nu al twee maanden op dezelfde API-key.

Jurian:
[12:54] Ik besef nu wel dat er webdevelopers luisteren naar deze podcast.
En dat misschien later deze week die key veranderd wordt.

Felienne:
[13:00] Het leukste is dat ik nu gewoon talpa een poot uitdraai van een miljoen of zo.
Want dat is nu echt niet volgende week geregeld. Want dan moet je eerst nog schrijven en dan moet je testen. Dat kan niet zomaar in een product.

Afluisteren van API-keys & Talpa's beveiliging


Randal:
[13:10] Sorry, even een domme vraag. Dat heb ik misschien gemist. Maar hoe kwam je nou aan die eerste key? Dat is dan toch ook te automatiseren.

Felienne:
[13:15] Ja, dat is ook weer dat. Maar dan moet je meer moeite doen. Want dan moet je dus een scriptje schrijven. S'morgens of zo. Op een gegeven moment heb je door op welke dag. Kijk, je kunt altijd wel werken.
Maar dan moet je op een gegeven moment hebben door op welke tijd dat gebeurt.
En dan moet je dat s'morgens even opstarten. Dan wat is die API'tje in.
Dan moet je die weer in code laden.

Randal:
[13:29] Maar ik wil eigenlijk zeggen, Talpa, neem de moeite niet.

Jurian:
[13:31] Nee, als Talpa en jij nu gaan kunnen afspreken. Als ze het gewoon zo kunnen laten. Het scheelt hun geld. Het scheelt jouw tijd. Want dan hoef je niet een scriptje te schrijven. Omdat ze weer opnieuw te schrijven.

Randal:
[13:39] Wil je deze wedstrijd spelen, Talper?

Jurian:
[13:41] Dan komt Talper op hetzelfde punt uit.

Felienne:
[13:42] Ik heb veel vrijheid.

Jurian:
[13:43] Want uiteindelijk win jij toch. Dus Talper gaat dit miljoen in zijn zak houden.

Felienne:
[13:46] Ja, weet er niks doen. En wat je natuurlijk ook nog kan, wat zij niet doen.
Er zijn wel weer andere sites. Dus er is ook nog een site die heet relisten.nl.
En dat is ook iemand van een hobbyproject. Ik heb nu trouwens contact met degene die dat gemaakt heeft.
Ik dacht daarna ook nog, weet je wat? Ik ga gewoon hun database leegtrekken.
Maar die had ik dus na twee minuten al een keer 508 aan mijn proef. Met rate limited.
Jij mag er niet meer bij dus. Dus je kan als je wil, dan hoef je niet met een API te blokken. Maar dan kun je gewoon een IP-blacklist als je honderd...

Randal:
[14:13] Ik ga dit stuk uit de podcast knippen. Want Talpa moet dat helemaal niet weten.
Wat is dit? Jur is naar die site gegaan. Ik zit te kijken.

Jurian:
[14:20] Realism.nl is een site waar je per radiostation kunt zien wat ze hebben afgespeeld.

Randal:
[14:26] Ja, dus dan kun jij daarna in Spotify dat opzoeken.

Felienne:
[14:29] Bijvoorbeeld. Ja, dan hebben ze een linkje erbij. En zij hebben dus een hele grote dataset.
En ik heb al even contact met hun gehad. Of ik niet misschien voor wetenschappelijke doeleinden toegang tot een data set mag.
Zodat ik vergelijkend ware onderzoek kan doen van nu versus in de verleden tijd.
Maar die hebben dus hun zaakjes absoluut goed op orde.
Want als je daar probeert te screpen, dan ben je echt binnen een paar minuten af.

Randal:
[14:49] Ja, dat kan ik me wel even voorstellen. Oké, dus je ging bij de radiozenders eigenlijk online te raden.
Je zou natuurlijk ook een DAB plus antenne kunnen kopen.
Die in je computer schroeven. En op die manier zou je dat ook uit kunnen luisteren.

Analyseren van radiozenders & DAB-antennes


Felienne:
[15:04] Dus die informatie is er wel. Maar dit ging op zich eenvoudig genoeg.

Randal:
[15:07] Ja, precies. Oké, nou dan weet je welke artiest wat is. Het ging jou vooral dus om de muziek.

Felienne:
[15:12] Alleen om de muziek. Vooral omdat dat heel makkelijk te doen was.
En je zou nog kunnen zeggen. Ik ga alle stemmen afluisteren.
Maar dan heb je veel complexere software voor nodig.
En dan heb je het ook wel even over het andere bandbreedte. Als je al die mp3 informatie moet opslaan. En knippen. En dan is er een interview.
En er zijn misschien wel drie verschillende mensen aan het woord.
Kun je die dan van elkaar onderscheiden. Hoeveel gasten dat er zijn.
Dan wordt het wel wat ingewikkelder. Dus het is ook heel interessant om dat ook te analyseren.
Maar dit was redelijk low hanging fruit. waar je toch al best een goed beeld van de situatie kan vormen.

Randal:
[15:43] Maar ik ga er wel van uit dat jij niet de eerste persoon bent...
die deze conclusie trekt.

Felienne:
[15:48] Nee, sterker nog, Correspondent heeft in 2016 en 2017... een best wel vergelijkend onderzoek gedaan.
Die hebben ook data van radiostations afgehaald. En die kwamen ongeveer op hetzelfde percentage uit. 30% vrouwen op de radio.
Dus het is niet nieuw of zo. Ik vond het eigenlijk verrassend dat in 2016...
dat is toch alweer een hele tijd geleden... dat de situatie dus nauwelijks verbeterd is. Lijkt eigenlijk verlegder te zijn.
Helaas is de correspondent hun data kwijtgeraakt. Ik heb verschillende journalisten gemailed of ik hun data mocht. Zodat je dat ook kon vergelijken.
En zodat ik kon kijken wat hun criterium was. Bijvoorbeeld voor die bands over die 50%. Hoe ze dat dan deden.
Maar dat stond niet echt op hun site. En degene die het gedaan had, wist het allemaal niet meer. En had de data niet meer. En andere mensen van de correspondent hadden de data ook niet meer.
Dus dat is wel best wel jammer. Dat ze dat niet ook op GitHub hadden gezet.
Want het zou heel interessant ook geweest zijn om dat te vergelijken.
En dan had ik exact hun meetmethode kunnen nemen. En dan had ik kunnen zien of die verschillen groot waren.
Maar datajournalisten van de correspondent waren hun data helaas kwijt.

Randal:
[16:46] Dit vind ik journalistiek een dingetje, vind ik hoor. Je moet dat wel kunnen bewijzen.

Felienne:
[16:49] Ik ben geen journalist.

Randal:
[16:50] Nee, jij niet.

Felienne:
[16:51] Ik vond dat wel vooral heel jammer voor mezelf. Omdat ik het graag tegen elkaar had willen leggen. Maar de data is helaas weg.

Randal:
[16:58] Ja, oké. Nou, goed. Zo hoor je maar weer. Dat soort dingen kun je ook lekker gewoon bewaren. Dat is ook goed.
Maar dus, je hebt dat dan bij elkaar gesprokkeld. Je hebt dat geanalyseerd. Nu kwam jij tot...

Ondervertegenwoordiging van vrouwen op radio


[17:10] Want je hebt op de website van de Vrije Universiteit. Er staat vrouwen ondervertegenwoordigd op radio. Slechts een vierde van de liedjes is van een vrouw.

Felienne:
[17:17] Ja, klopt. Mijn laatste data. Ik heb net nog even wat de laatste pivot tables gedraaid.
24,2% over de negen zenders die ik heb gezempeld. Ik zal ze nog even allemaal voorlezen.
Radio 2, Radio 3, Radio 5. Radio 10, Radio 538.
Q-Music, Sky Radio en Veronica.
Dat zijn de top vijf commerciële zenders. En de drie publieke zenders die muziek spelen. En die bij elkaar komen op 24% uit.
Dus ik vind het echt super laag zelf. Ik had het niet zo laag verwacht.
En wat ook wel interessant is dat er echt grote verschillen zitten.
Dus de laagste is Veronica met 16%. En de hoogste is Radio 10 met bijna 31%.
Dus dat is twee keer zoveel bijna.
Dat is ook wel echt een heel groot verschil.
En commercieel speelt meer vrouwen dan publiek. Dat vond ik ook iets wat ik als ik had moeten raden had ik dat niet verwacht.

Randal:
[18:09] Wat zou jij raden, Jur? Want ik vind 24% als ik... Kijk, ik hoorde dat getal voordat ik er goed over na begon te denken.
Dus mij is die kans een beetje ontnomen. Maar achteraf heb ik niet het gevoel dat me dat verbaast of zo.
Terwijl het me wel verbaast.

Jurian:
[18:24] Nee, kijk, ik zit er niet zo in te kijken naar hitlijsten. Of naar dingen die ik zelf luister. En ook van de bands en artiesten die ik leuk vind.
Even op Taylor Swift na nu dan. Is het meeste man.

Persoonlijke ervaringen & feminisme in IT


[18:36] En dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Maar ik denk dat een feit is Dat gewoon over de hele wereld gezien Wat er in toplijsten belandt Dat daar het grootste deel Dat is natuurlijk ook een beetje een kip-ei verhaal Je komt in een toplijst omdat je op de radio wordt gedraaid Ja, Dat is een beetje kip-ei natuurlijk ook Maar je vraag was Op je punt was het verbaas je niet Nee het verbaast mij in die zin ook niet Maar het is goed denk ik om het zo zwart op wit te zien Of in dit geval zwart op blauw Ik.

Randal:
[19:03] Heb als favoriete genre punk En daar is het gewoon altijd al zo dat alle punkbands mannen zijn en al helemaal de succesvolle punkbands.
Ja, als ik daarbij stil ga staan. Alle vrouwelijke punkbands die ik ken zijn ook gelijk met het stempel feministische punkbands.
Maar het is ook gelijk een ding dat je vrouw bent. Dat heeft Feline, denk ik ook, als je een vrouw in de IT bent, in de tech, dan...

Jurian:
[19:30] Ben je meteen feminist.

Randal:
[19:31] Precies, je ontkomt er niet aan.

Felienne:
[19:33] Je bent in ieder geval wel meteen een vrouw in de IT.

Randal:
[19:35] Precies.

Felienne:
[19:35] Een man is gewoon een mens in de IT en een punkband is gewoon een punkband.
Vroeger, toen ik nog veel jonger was, wou ik dat helemaal niet.
Ik wou ook niet een vrouw in de IT zijn.
Ik wou ook gewoon een mens in de IT zijn. Gewoon IT'er. En het jammere is dat dat kan gewoon niet nu in deze wereld.
Dus twintig jaar geleden of zelfs misschien tien jaar geleden...
had ik nooit zo'n project zoals dit.
Wat natuurlijk een feministisch project is. Dat had ik nooit gedaan.
Want daarmee vestig ik alleen maar meer de aandacht op vrouwen.
Maar je kunt dus niet als vrouw niet een vrouw in de IT zijn.
Want je hebt niet de macht om te bepalen hoe andere mensen over je denken.
Dus je kunt wel zeggen, maar ik wil dat niet zijn. Maar dat kan niet, want mensen denken dat toch over jou. Nou, dan kan je maar beter met je data-analyse skills een keer iets feministisch doen. Dan doe je wat nuttigs met je vaardigheden.

Jurian:
[20:19] Even terugkomen op het punt, want jij haalt nu punk aan. Ik geef iets te doen, om een festival te vinden ergens in de komende festival, lente, zomer, najaar. Eén festival.

Zoektocht naar gender-evenwicht op festivals


[20:29] Waar meer vrouwen, of überhaupt waar 50-50 geprogrammeerd staat, mannen en vrouwen. Ik denk dat je dit niet kan vinden. Dat denk ik echt.
En niet omdat er festivals zijn die dat per se niet willen.
Maar ik denk, of je nou Lowlands of Pinkpop of de grote techno-festivals of wat dan ook.
Ik denk dat er nergens een festival is waar minder dan 50% man is, zeg maar.

Randal:
[20:47] Ja, dit treft dus de vraag. We kunnen nog over die statistieken door, hè.
Maar mijn eerste reactie, waarschijnlijk een beetje vanuit privilege gedacht.
Ja, maar dat doen ze vast niet bewust. Er is vast niet ergens een complot bij de radiobazen. Dat ze denken, nou, laten we die vrouwelijke artiesten een beetje klein houden.

Felienne:
[21:04] Nee, dat denk ik ook niet, hoor. Ik denk helemaal niet dat het met opzet is.
Maar het is wel heel interessant. Want als je namelijk kijkt naar de topartiesten van nu.
Als je de top 10 kijkt van wie dat er het meest gedraaid wordt in mijn dataset.
Nummer 1 is Pink. En nummer 2 is Dua Lipa.
En nummer... Wat hebben we dan nog? We hebben Taylor Swift en Laureen.
Die staan allemaal in de top 10.
Dus vier van de tien in de top zijn vrouw.
Nu wordt er heel veel vrouwelijke muziek gedraaid. En daar hebben DJ's niet heel erg veel over te zeggen.
Want iedereen gaat toch naar Taylor Swift. En iedereen gaat toch naar Pink.
Die muziek, daar kom je bijna niet aan. Maar wat je als dj de macht die je wel hebt, is dingen te labelen als een klassieker.
En dat is een macht die je hebt. En ik zeg ook niet dat het om met de opzet gaat. Maar daar heb je als dj veel meer over te zeggen.
Nou, dit is echt de beste gitarist ooit. De top 2000 van Radio 2.
De beste muziek aller tijden, noemen ze dat dan.

Jurian:
[21:58] Wat is überhaupt de hoogst genoteerde vrouw in de top 2000? Denk je dan best wel een eindje met scrollen?

Felienne:
[22:02] Dat denk ik ook. Ik zou denken Fleetwood Mac als je die meetelt.
Dus dat ligt een beetje aan je perspectief. Ik tel die niet mee, want het is twee om vier of vijf of zo ligt een beetje aan of je oud-leden meetelt.
Maar ik zou gokken dat Fleetwood Mac de hoogste is.
Soms scheelt het ook nog weleens omdat iemand net overleden is. En dan zijn ze wat hoger.

Randal:
[22:20] Ja. Nou ja goed. Jorian probeert dat ondertussen een beetje te fact checken.

Felienne:
[22:25] Dus daar denk ik dat het hem in zit. Dat wat er klassiek. Als echt een goede klassieker gelabeld wordt.
Daar zit dat perspectief in. En daar zie je heel erg veel.
Dat mannen zijn geweldig en geniaal. Een heel opvallend feitje voor mensen die ongeveer van mijn leeftijd zijn.
Denk je even aan de Backstreet Boys en de Spice Girls, dezelfde soort bands uit dezelfde soort tijd.
Doe eens een gokje wat de verhouding is Spice Girls versus Backstreet Boys en hoe vaak ze nu nog, februari 24, gedraaid worden op de radio.

Jurian:
[22:58] Ik denk Backstreet Boys meer neem ik aan, die is natuurlijk ook weer bij elkaar gekomen, dus die pushen dat dan meer. Twintig tegen een?

Felienne:
[23:03] Nou, twee keer zoveel. Dus twee keer zoveel Backstreet Boys als Spice Girls.

Jurian:
[23:07] Ja, omdat Spice Girls natuurlijk niet meer actief is, Dus de Backstreet Boys hebben een reden om je te marketen natuurlijk.

Felienne:
[23:11] Ik vond dat toch dus heel interessant. Dat je in die muziek... Valt mij nog mee.

Jurian:
[23:15] Voor een nog actieve band.

Felienne:
[23:16] In die muziektijd al. Dat zag je ook in de topjaren negentig.
Bijvoorbeeld ook van Radio 2. Topjaren negentig stond dan ook maar één vrouw in.
De jaren negentig hebben we het over. Dus niet de jaren vijftig of zo.
Maar de topjaren negentig.
Eén vrouw stond daar maar in. En dat was Sinead O'Connor. En die was niet zo lang geleden daarvoor overleden. Niet Celine Dion.
Niet Spice Girls. In de top nineties. Hoe kan de Spice Girls niet in de top 90 staan? Zij waren.

Jurian:
[23:42] Zij zijn de 90's.

Felienne:
[23:42] Zij zijn de 90's. En hier zit dan toch die opzet in. Dus...
naar een top 90's kijk. En de Spice Girls staan daar niet in.
En dan is dat nog wel door luisteraars gestemd. Maar ja, ik hoef, precies, ik hoef niet iets van luisteraars. Ik hoef niet een luisteraars top.
Daar kies ik voor als zender. En dan staat niet de Spice Girls daarin.
Je kunt je dan afvragen of dat is, en dan staat er wel bijvoorbeeld ACDC in.
Dat is heel tijdelijk. Dat is veel minder verbonden met de 90's.
Dat is veel minder verbonden met de 90's.

Jurian:
[24:11] ACDC spant meerdere decennia.

Felienne:
[24:13] En zo zie je dus, die top 90's, Dat wordt dan weer veel gedraaid.
En drie weken later zegt zo'n dj dan weer. Oh wow vet. Dat was ook de laatste keer in de 90's top.
En dan zie je. Dus dat was eigenlijk een van mijn eerdere aanleidingen.

Randal:
[24:26] Voor die radiores.

Felienne:
[24:27] En toen dacht ik echt. Maar ben ik hier nou niet helemaal goed bij.
Ik was er in de jaren 90's. En toen luisterde ik al muziek.
Dit is verwrongen blik op de geschiedenis. En dan kan je aan de ene kant zeggen.
Dit is geen opzet. Ja dit is wat de luisteraar stemt. Maar aan de andere kant.
Jullie zijn het gelukkig ook maar. Maar waar zijn de Spice Girls? Of de Linoleum?

Randal:
[24:47] Doe even normaal.

Felienne:
[24:48] Waar is dat dan? En dat is dus wel. Het gebrek aan die reflectie.
Is bijna wel opzetten.

Jurian:
[24:56] Weet je waarom Celine Dion er niet tussen staat? Omdat die nog steeds relevant is.
Omdat die nog steeds onder allerlei clipjes gemonteerd wordt.
Ik denk dat daarmee ook de connectie met de 90's. Een beetje is weggevallen.
Die is gewoon meegegroeid.

Felienne:
[25:07] Ja maar dat geldt dan dus weer.

Jurian:
[25:08] Maar met Spice Girls niet. Spice Girls hoort echt in de 90's.
Dat is zo een icoon van de 90's.

Felienne:
[25:13] Dus daarvan denk ik. En dat is ook een beetje wat ik bij andere stukjes zei.
Radio 5 heeft een evergreen top. Waar ze vijf en een half uur lang geen vrouw hebben gedraaid. Volgens mijn definitie.

Randal:
[25:23] Evergreen top.

Felienne:
[25:24] De jaren zestig. Evergreen van de jaren zestig.

Randal:
[25:26] O zo ja.

Felienne:
[25:27] Dan...
Dat doen is één ding. Maar dan niet denken. Ook daarvoor weer in de trop jaren 60.
Ik mailde dus met een vrouwelijke DJ daarover. Van goh, wat vind jij ervan?
Die zegt ja, maar in sommige tijden had je ook niet zoveel vrouwen.

Randal:
[25:43] Is ook wel waar.

Felienne:
[25:44] Ja, maar dan kijk je ook weer naar die evergreen jaren 60. Weet je, daar is niet Janis Joplin, Joni Mitchell, Jefferson Airplane.
Die stonden allemaal op woedstok.
Joni Mitchell won in 1969 een Grammy.
Staat er niet op. op Wanda Jackson, de rock'n'roll-actrice. Twee Grammys in de jaren zestig. Die staan er niet allemaal op.
Dus ik leef in een soort wereld waarin ik, een of andere muziek-hobbyist, een vrouwelijke DJ aan het vertellen ben dat er wel vrouwen in de jaren zestig waren.
Is dat opzet? Misschien niet. Maar is het wel een beetje slordig en irritant dat ik daar dan op moet wijzen? Dat wel.

Jurian:
[26:19] Ik heb ook eens tussendoor voor de top 2000 nog even snel voor je uitgezocht.
Er staan in de hele top 100 vier solosangeressen voor.
En zeven dames in groepssalons. De hoogstgenoteerde, als we dan jouw methode ook even gebruiken.
Dan is het ABBA met Dancing Queen op de 38e plaats. En de eerste puur vrouwelijke act is Miss Montreal met Door de Wind op plaats 51.

Randal:
[26:39] Waar stond ABBA?

Jurian:
[26:40] 38.

Randal:
[26:41] Ja, daar ga je al.

Jurian:
[26:42] Dus dat is... En dit is natuurlijk ook een door luisteraars gestemde lijst.

Felienne:
[26:49] Maar nogmaals, je hoeft het niet uit te zenden na 25 jaar. Het is misschien ook wel een keer leuk geweest met die top 2000. Om various reasons.

Jurian:
[26:58] Ja, maar ik vind het wel gezellig.

Felienne:
[26:59] Ja, maar je kiest ervoor om het zo te doen.
Om het in deze vorm te doen. En als dit dan het resultaat is, dan kan je bijna niet meer zeggen.
Ja, maar, oeps, we wisten het niet. Ja, jongens, je hoeft het niet zo te doen.

Jurian:
[27:14] Maar dat is niet gewoest. Oh, sorry.

Felienne:
[27:16] Maar nu wel.

Jurian:
[27:17] Oh, nu vliegen wij de bocht.

Randal:
[27:18] Ik denk dat het... Er zit natuurlijk een heel erg groot kip-en-ei-verhaal in.
Want we weten dat in het verleden men steeds seksistischer was.
En op zich de trend wel is in de richting van minder seksistisch.
Al zijn we er nog lang niet. Maar dat heeft natuurlijk ook een zelfversterkend effect.
Sowieso bands en artiesten leven net zo lang als normale mensen.
Dus als ik opgroei met een band. Dan kan ik die waarschijnlijk tot mijn 65, tot ik 70 ben misschien wel luisteren sowieso.
Maar het treedt ze ook nog wel op. Ik had trouwens laatst een realisatie dat er steeds meer bands stoppen langzamerhand. Waar ik heel...
erg van hou. Dus ik heb nu al twee of drie keer een soort afscheids-tour gezien van favoriete artiesten.
En dat gaat alleen maar vaker worden. Dus dat is sowieso...

Jurian:
[28:04] Wel fijn dat sommige mensen gewoon twee afscheids-tours doen.
Dus we komen voor het laatste grapje. We komen volgend jaar nog een keer.

Felienne:
[28:10] We zijn in 2004 naar de Rolling Stones geweest. Toen dacht ook iedereen dat het de laatste keer was.

Jurian:
[28:13] De laatste keer No Effects in Nederland was vorig jaar in Amsterdam.
Behalve dan als aankomende lente in Eindhoven ook nog een keer staan.
Maar dat is geen Nederland.

Randal:
[28:23] Nee, maar ik ga toch wel. Dus ja, het hele gesprek is al zinloos.
Want ik koop die kaartjes toch. Dat is het probleem.

Jurian:
[28:31] Ik zit er gewoon afzettend. Terwijl ik zo met mijn Rabobank app aan het afrekenen ben.

Randal:
[28:34] Echt vast.

Jurian:
[28:36] Uitlooprichters. Oplichters.

Randal:
[28:38] Maar dus, omdat in het verleden de meeste artiesten man waren. Zijn ze dat nu ook.
En ik denk dat dat vijf miljard subtiele redenen heeft. Maar dat is natuurlijk gewoon kippend ei, toch?

Jurian:
[28:51] Ja, maar dit is een beetje. We zeggen net, er zit geen opzet in.
Kijk, als jij nu een willekeurige boardroom van een groot bedrijf in Nederland of waar dan ook in het westen inloopt, dan zie je over het algemeen veel witte, grijze mannen.
En dat is niet omdat ze opzettelijk witte, grijze mannen, maar ze hebben dat al die jaren gedaan. Het waren altijd de mannen die doorgroeiden.
En nu zijn er, ik weet niet, ik heb hier geen cijfers over, het moet beter.
Maar ik weet dat er bedrijven zijn die daar ook op letten en dat ze proberen om...

Felienne:
[29:16] Volgens mij was er een doel vanuit de overheid 30 of 35 procent of zo vrouwen in de boardroom.

Jurian:
[29:20] Wat een goed mikpunt is. Om naartoe te gaan groeien. Maar daar moet je uiteindelijk ook weer voorbij. Maar in ieder geval.
Die situatie is er. Omdat die zo was. Dat is een hele rare denkmethode.
Maar heel veel dingen gaan omdat ze altijd zo zijn gegaan. En dat moet je dan zien te doorbreken. En ik denk dat het met dit ook is.
Omdat radio veel mannelijke artiesten speelt.
Breken die makkelijker door. Misschien zijn er daarom ook wel veel meer mannen.
Die denken ik ga het gewoon proberen. En vrouwen die veel minder rolmodellen hebben.

Felienne:
[29:52] Ja, en niet alleen rolmodellen. Waarschijnlijk ook aangemoedigd worden.
Ook bepaalde instrumenten.
Misschien minder snel op de gitaar worden aangemoedigd. En eerder op de piano bijvoorbeeld.

Jurian:
[30:01] Precies. Een jongen van 13 die staat lekker met zijn basgitaar.
En een jointje een beetje te pingelen. En die kan het goed. En die breekt door.
En een meisje wordt eerder op violes gezet. Even heel plat geslagen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Maar ik denk dat dat er allemaal wat jij zegt Randel. Dat er gewoon allemaal van die kleine factoren zijn. Die hier aan bijdragen.

Felienne:
[30:18] Zeker. Maar als dj heb je natuurlijk best wel wat macht. Het leukste stuk van dit verhaal was eigenlijk nog dat ik maandag op Radio 1 werd geïnterviewd.
Die zitten niet in de dataset, dus die hoeft dus niet te verdedigen.
En die hadden mij in de uitzending, maar die hadden ook de muzieksamensteller van Groot Nieuws. Dat is een programma wat het beste doet aan mijn dataset.

Muziekdiversiteit bij Groot Nieuws


[30:36] Met meer dan 50% vrouwelijke liedjes. Het is een programma van de EO.

Randal:
[30:39] Dus die had je wel gemeten, die kon zich wel verdedigen.

Felienne:
[30:41] Ja, die werd geïnterviewd.

Jurian:
[30:43] Weet je wat de percentage trouwens is? Die zit op 42,42% vrouw.
42,42. Groep Perfect wil je het hebben. Tenminste, 55,50 is perfect.

Felienne:
[30:52] Maar het programma Groot Nieuws zit op 57 procent.

Jurian:
[30:57] Oh, sorry. Ik kijk naar Omroep Zwart.

Felienne:
[30:59] Dat was de beste omroep. Maar het beste programma was Groot Nieuws. Ik wilde gewoon 42,42.

Jurian:
[31:04] Zeggen.

Felienne:
[31:05] Ja, de beste omroep. Shout-out Omroep Zwart. Maar dus de muzieksamesteller van Groot Nieuws. Die was ook op de radio. Dat vond ik heel leuk.
En die zei, wij vinden het heel leuk om te horen dat we het goed doen.
We letten hier ook specifiek op.
En niet alleen omdat we het belangrijk vinden. Maar ook omdat je gewoon een leuker, gevarieerder programma krijgt. Als je meer verschillende soorten muziek en verschillende artiesten draait.
Dus dan denk ik, ja kijk, het kan wel.
Dus die DJ's, aan de ene kant kan je zeggen. Ja, maar mensen luisteren nou niet meer wat ze luisteren. Maar DJ's hebben heel veel macht.
Kijk maar naar de best beluisterde artiest in mijn dataset. Die niet contemporary is, is Queen.
En Michael Jackson. En die staat nog in de top 20 of zo. Allebei staan die echt hartstikke hoog.
Waarom worden die twee. En waarom worden Michael Jackson en Queen.
Die worden in leven gehouden door DJ's.

Randal:
[31:53] En waarom?

Felienne:
[31:54] Want dan horen we altijd.

Jurian:
[31:55] In de harts van de mensen.

Felienne:
[31:56] Die zijn de beste. Michael Jackson en Queen.
Dat zijn de beste artiesten. Dat was de king of pop. Maar ja ik zal eens even kijken. Waar staat bijvoorbeeld dan Madonna.
Die weet ik niet uit mijn hoofd. Ik kan eens even live mijn dataset kijken.
Madonna staat ergens rond de 50. En Michael Jackson staat ergens rond de 20 Dus Je kan toch bijna niet zeggen Dat Madonna minder groot is Dan Queen en Michael Jackson In mijn.

Jurian:
[32:23] Beleven is dat wel Maar.

Felienne:
[32:24] Dat is puur eigen smaak Toto staat boven Madonna George Michael staat boven Madonna Phil Collins staat boven Madonna Ja.

Jurian:
[32:32] Dat is raar.

Felienne:
[32:33] Dit is raar En daar Dit gaat dus niet meer over Meisjes hebben geen toegang, mensen hebben geen rolmodellen Dat Madonna bijvoorbeeld zo laag staat.
En zo nog wat artiesten die lager staan.
Dat is. DJ's houden bepaalde dingen in leven.
En die dingen die in leven gehouden worden. Zijn gewoon veel vaker mannen.
Want dat zijn de beste. De klassiekers, de beste guitarist.
De beste drummer, de beste muzikant. Dat is altijd de man.

Jurian:
[32:59] Als je gaat terugdenken aan wat in onze levensspan. De grootste vrouwen zijn geweest die langs zijn gekomen.
Britney is natuurlijk van universeel niveau geweest.

Felienne:
[33:08] Christina.

Jurian:
[33:08] Stien nagers allemaal door. Maar die verdwijnen wel ook allemaal.

Felienne:
[33:11] Ja, precies. Dat is nou precies mijn punt.
Die verdwijnen en die blijven niet steeds in leven gehouden worden door de radio DJ's. En dan is het natuurlijk kip-ei.
Want waarom staat Queen de Hoog in de top 2000? Omdat Queen de Hoog staat in de top 2000.
En die krijgen daarna nog heel veel slipstream airplay. Want het was nummer 1 van de top 2000 enzovoort.

Jurian:
[33:32] Ja, dat is heel raar. Wat je daar dus van krijgt is een aha-enlepnis.
Want ik zat op een gegeven moment in de auto. dat er op de radio Shania Twain voorbij kwam. En ik dacht van mezelf, oh hey Shania Twain. En dat je denkt van...
Eigenlijk is er geen reden waarom die muziek niet gewoon veel frequenter gedraaid zou kunnen worden.

Randal:
[33:48] Ja, goed punt.

Felienne:
[33:50] En dat is dus precies het punt. En dat kun je heel mooi zien aan zo'n dataset.
En dan kun je uiteindelijk een beetje een soort hard maken in je data.
Maar kijk nou toch eens, waarom is Madonna zo laag? Dan kan je ook niet meer zeggen, ja maar die is niet zo goed.
Maar die is gewoon niet zo goed als Phil Collins of weet ik niet wat ik net allemaal noemde in mijn dataset. Dat kan je niet meer als argument bijna inbrengen.

Jurian:
[34:13] Je noemde net al dat je contact hebt gehad met een vrouwelijke DJ.
We kijken nu natuurlijk heel erg naar de muziek.
Maar ik vraag me ook wel af, hoe zit het met de DJ-landschap zelf?
Want daar, kijk, ze hebben natuurlijk veel macht. Maar het zijn voor het grootste gedeelte mannen. Ik bedoel, ik weet niet of je de Top 2000 hebt geluisterd.
Maar er was af en toe een blok met een vrouw.
En daarna waren het weer drie of vier blokken met alleen maar mannen.
Of een heel etmaal met alleen maar mannen bijna.
Daar zit denk ik ook een belangrijk deel van de slag.

Felienne:
[34:38] Zeker, ja, Veronica. Monika, die ze het erg slecht doen in mijn dataset hebben.
Volgens mij als je op hun website kijkt van negen tot zeven in de avond.
Alleen maar mannelijke DJ's. De laatste keer dat ik naar hun programmering keek.
Dus daar zit ook wat in. Maar ja, aan de andere kant. Die muzieksamesteller van Groot Nieuws van de EO was ook een man.
Dus als we willen dat dat verandert. Kunnen we natuurlijk bijna niet zeggen.
Ja, maar dan moeten de vrouwen.

Jurian:
[35:01] Mijn punt was ook niet dat mannelijke DJ's dat niet kunnen veranderen.
Tuurlijk kunnen ze dat wel. Alleen mijn punt was gewoon meer van.
Als je zoekt naar die 50-50 in de programmering.
Zou het op zich ook best gezond zijn om op zoek te gaan naar die 50-50 in de samenstelling van de DJ roster?

Felienne:
[35:14] Zeker, dat zou natuurlijk heel goed zijn. En zeker als ik deze kreet één keer mag gebruiken. Ik doe dit echt bijna nooit, maar zeker als het van mijn belastinggeld is op de publieke omroep.
Dan mogen we toch verwachten dat daar meer vrouwelijke DJ's zijn. Dat is toch bizar?

Jurian:
[35:29] Is het lastig? Want ik luister bijvoorbeeld wel naar Radio 1 op zondag.
Omdat ik dan voetbal, als ik onderweg ben, dan wil ik naar de voetbalwedstrijden luisteren.
Nou, daar zit ook een vrouwelijke commentator bij. Ik weet haar naam niet uit mijn hoofd, maar...
Die heeft in het begin, ik weet, er kwam daar best wel veel commentaar op.
Omdat voetbal een mannending.
Natuurlijk, vrouwenvoetbal komt op, maar het is en blijft een mannenbolwerk.
En mannelijke luisteraars vinden het vervelend, of er zijn in ieder geval genoeg die dat laten blijken, om naar een vrouw te luisteren.
En ik kan me best voorstellen dat als jij daar als radiostation heel veel van dat soort negatieve comments op krijgt.
Ik vind dat je daar niet naar moet luisteren en gewoon door moet gaan met het goede pad dat je in bent geslagen. Maar ik kan me voorstellen dat een producer toch gaat denken van, ja shit.
Als ik gewoon de volgende aanstormende talent man had neergezet, was er niks aan de hand. Nu zetten we aanstormende talent vrouw neer, heb ik al dit gezeik.

Felienne:
[36:16] Ja, en als je dus naar de commerciële zou kijken, kan je zeggen, nou ja, die moeten geld verdienen. En dan moeten ze misschien doen wat mensen zeggen dat ze willen. Dan denk ik, nou, de helft van de mensen zijn vrouwen.
Dus die willen misschien wel iets anders, maar vooruit.
Maar je kan ook zeggen, zeker van een publieke onderroep, is het doel niet per se iedereen tevreden stellen.
Het doel is zorgen dat je een goede afspiegeling van de samenleving hebt.
En dat je mensen informeert.
Die muziekzenders zijn misschien inmiddels vooral muziekzenders ook publiek.

Vrouwelijk perspectief in de media


[36:42] En is daar niet zo heel veel het publiek informeren meer bij.
Maar dat is natuurlijk in de basis wel ook een rol.
En het is natuurlijk altijd zo dat als er iets verandert, vinden mensen dat niet zo fijn.
Dus dan, verandering is altijd heel erg lastig. Dus natuurlijk gaan mensen zeggen, vroeger waren er alleen maar mannen op de radio.
En dan verandert iets en dat vind ik niet leuk. En ik mag ook al geen soort pin meer. En ik mag altijd niet meer. En ik mag dan niet meer.
Verandering is heel lastig. Maar soms is het toch wel goed om die diversiteit wel te laten zien.
Zodat je niet alleen, want we hebben nu heel veel over muziek.
Maar het begon voor mij eigenlijk juist ook met perspectieven.
Dat je dan dus ook vrouwelijke perspectieven hoort. En die vrouwelijke muziek brengt ook weer perspectieven.
En die vrouwelijke dj's kijken naar nieuws, horen het nieuws.
En reflecteren daar weer op vanuit hun eigen lived experience.

Randal:
[37:29] Het is een heel mooi volgorde waarin dit is gebeurd.
Omdat jouw voornemen zo mooi was. Ik wil meer content consumeren die door vrouwen gemaakt is.
En je er eigenlijk per direct achter kwam hoe moeilijk dat was.

Felienne:
[37:43] Hoe moeilijk dat is.

Randal:
[37:44] Ja.

Felienne:
[37:45] En hoe weinig er dan eigenlijk nog te verkrijgen is. En dat is natuurlijk veel breder dan muziek. Ook films.
Hoeveel vrouwelijke regisseurs zijn er die een Oscar hebben gewonnen.
En een van de films, The Hurt Locker. Wat ik trouwens wel echt een hele goede film vind.
Is nog steeds heel erg een mannelijke film uit een mannelijk perspectief.
Wat zijn nou films die echt een vrouwelijk verhaal vertellen over de ervaring van een vrouw in het leven?

Jurian:
[38:09] Maar die is dan niet geregisseerd door een vrouw?

Felienne:
[38:12] Jawel, die is geregisseerd ook door een vrouw.
En dat is ook nog maar een klein stukje. Meryl Streep heeft hier een heel mooi interview over.
Zij zegt dat je geslacht ook een soort van je moedertaal is.
Dat vrouwen op een bepaalde manier praten en de wereld beleven.
En dat alle vrouwen man spreken. Dat alle vrouwen weten hoe mannen spreken.
Herkennen dat, begrijpen dat. En kennen ook het perspectief van mannen.
Want boeken en films vertellen je altijd hoe het leven is als man.
Maar het vrouwelijke perspectief, dat hoor je eigenlijk bijna niet.
welke films gaan er nou over bijvoorbeeld zoiets als oorlog hoeveel films gaan er over hoe een vrouw de oorlog beleeft hoe ontzettend veel misschien kunnen wij samen met z'n drieën wel 50 films, produceren waarin het perspectief van de man op oorlog beschreven wordt een soldaat of iemand in een concentratiekamp of wat dan ook al die perspectieven maar welke film vertelt nou het perspectief van een vrouw op oorlog, nou ik heb het toevallig van het weekend het enige gezien zone of interest wat een stuk van een vrouwelijk perspectief op de oorlog brengt.
Dat is gewoon zo'n universeel verhaal. En dan moeten we nog een keer kijken naar 1917 en All Quiet en de Western Front en Napo. Er kwam nog een film over Napoleon.
Die verhalen heb ik al.

Jurian:
[39:30] Ik kan er nul van zinnen. Mijn hoofd ging wel naar Homeland.
Claire Danes, die komt wel in oorlogsgebieden. Maar dat is niet een oorlogsfilm.

Felienne:
[39:38] Nee, dat is ook een serie. Geen film. Maar dus kun je nagaan hoe moeilijk het is. Ik noem nu oorlog, maar je zou heel veel andere perspectieven of onderwerpen kunnen verzinnen. Het werkzame leven.
Het enige perspectief wat je misschien van vrouwen krijgt is romantiek en liefde.
Maar dat is dan ook altijd maar een opvallend soort verhaal.
Ik denk altijd dat is het verhaal van mannen denken dat vrouwen het goed vinden.
Dus dat is eigenlijk het echte probleem. dat er zo weinig content is op allerlei soorten gebieden waarin, Ik als vrouw kan denken, ja, dit heb ik ook wel eens ervaren.
Zo heb ik me ook wel eens gevoeld. Dit heb ik ook wel eens meegemaakt.

Randal:
[40:19] Weet je wat ik heel mooi vind? Jouw verhaal en hoe je hier zit met vuur te vertellen.
Dat je eigenlijk al hebt gezegd, ik doe dit tegen wil en dank.
Want ik zou niet een vrouw in de IT willen zijn.
En ik zou ook willen dat 50-50 media was. En ik wil het ook niet bewust hoeven consumeren. Want ik leef nu in een wereld waarin ik die pet opzet.
Maar vervolgens, oh shit, nu ga ik het zeggen. Sta je wel je mannetje?
op het moment dat je moet verdedigen en uitleggen. En elke invalshoek is niet alleen doordacht, maar ook raak. En dat vind ik wel knap.
Dus ik heb wel bewondering hoe je die handschoen toch oppakt.

Reacties op het aankaarten van ongelijkheid


Felienne:
[40:52] Ja, dat vind ik wel heel leuk dat je dat zegt. Want er zijn ook heel vaak mensen, misschien ook wel misschien niet op jullie Slack, maar als je op Twitter kijkt misschien wel, die dan weer zeggen Oh, wat een zeikwijf!
Heb je niks belangrijkers om je druk over te maken?
En dus, je doet het eigenlijk nooit goed. Want als je gewoon heel hard werkt, ben je zoveel mogelijk als een man gedraagd.
Dan ben je toch maar een man, wijf, een carrièrevrouw, enzovoorts.
En als je wel dat perspectief mee wil nemen, dan is het weer, oh wat ben je altijd maar wat zuurder. Ben je al niet blij? Ga naar Afghanistan.
Dat zijn echt reacties die je krijgt.
Rebecca Son, bekende vrouwelijke schrijfster, door haar essay Men Explain Things To Me, daar komt de term mensplaining vandaan. Uit haar essay.

Randal:
[41:35] Oh, ik ken mansplainers. Die zijn heel naar.

Felienne:
[41:38] En zij zegt dus ook dat dit een soort vrijwillige politie is.
Dus dat mannen, meestal mannen, soms ook vrouwen hoor. Maar mensen die willen eigenlijk niet dat jij ongelijkheid aan de kaak stelt.
Dus er is niet, in sommige landen heb je eenmaal geen vrijheid als vrouw.
In Afghanistan of in de Verenigde Staten in vergaande mate.

Randal:
[41:57] Lekker overzichtelijke situatie is dat.

Felienne:
[41:59] Maar dus in principe hebben wij vrouwen hier vrijheid. Dan kunnen we doen wat we willen.
Maar als je zoiets doet, dan krijg je te maken met de vrijwillige politie.
Dan zijn er ontzettend veel mensen die zeggen.
Hoe maak je zelf iets anders druk? oh je bent zo lelijk, je moet een keer goed geneukt worden dan zou je niet zo zeuren over vrouwen op de radio en dat is een heel sterke beweging waar het lastig van is om te zeggen ja maar doe dat niet, maar nog steeds ik kies er wel voor om met dit onderwerp bij jullie te gaan zitten ik had ook mijn echte onderzoek en mijn echte werk wat niet altijd alleen maar hierover gaat had ik ook kunnen zeggen dus ik kies wel ervoor om dit aan de kaak te stellen, en ja ik heb er ook niet altijd zin in ik zou ook wel iets anders willen doen gewoon de radio aan willen zetten en naar vrouwen luisteren.
Maar ja, als ik toch iemand moet doen, dan zal ik het maar doen, zeker.

Randal:
[42:44] Ja, nou, blij dat je het goed doet. Ik had dat, ik weet dat het hier niet helemaal mee te maken heeft, maar het was een moment dat op mij opviel.
Wanneer dat perspectief zo belangrijk is, er was een kwestie waarin de zoveelste, de branche en het bedrijf maakt niet zoveel uit, maar er was een kwestie waarin een man dus, zijn macht misbruikt had om dan allegedly, Richard Lee, die was niet zo netjes omgegaan met een vrouw die ondergeschikt was aan hem. Een verhaal zo oud als de tijd.
Maar in het gesprek dat daarover ging, waren een paar vrouwen en een paar mannen betrokken.
En het was gewoon puur het gesprek tussen vrienden over die gebeurtenis.
De gebeurtenis zelf maakt niks uit voor de anekdote.
De mannen die schoten eigenlijk direct in, ja, maar het is ook niet echt bewezen.
Dus hij is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. De vrouwen schoten in, hé, wat kut als je daar zit.
En je moet ook nog eens het lef durven hebben om dit aan de kaart te stellen.
Holy shit, wat een kutsituatie van.
Dus eigenlijk in het gesprek gaat al heel snel de reflex in verdediging en aanval.
Tussen de mannen en de vrouwen die erover praten. En ik merkte bij mezelf, en dat vond ik eigenlijk jammer, ook dat reflex.
Dat mijn eerste reactie was van, nou ja, het zal toch wel meevallen.
En dat zal, blablabla, nu genuanceerd.
Dus de anekdote maakt niet uit. Ik heb ook niet echt een punt.
Het enige wat me opviel is dat perspectief dat je toch meebrengt.

Felienne:
[44:04] En wat ik ook wel geleerd heb als vrouw in de wereld. In de wereld van IT of in de wereld van de wetenschap.
Ik vergelijk het wel eens met een soort deck building game.
Zoals Pokémon of Magic of zo. Het klinkt heel abstract.

Randal:
[44:17] Kaartspelen.

Felienne:
[44:17] Ja, kaartspelen. Maar hier komt het punt. Dat ik heb geleerd om mijn heel deck eigen te maken.
Van allerlei argumenten over van alles en nog wat. Dat wil ik niet.
Ik wil niet iedere weekend feministische papers lezen.
Maar je moet wel. Want je komt op plekken. En dit soort dingen gebeuren mij dus echt. Zegt dat ik zit ergens aan een lunchtafel bij een conferentie over programmeertaalontwerp.
En ik ben een van de weinige vrouwen. En dan komt er een man naast mij zitten bij een seated lunch.
Dus je kan ook niet weg lopen. En die zegt, is het jou opgevallen dat hier zo weinig vrouwen zijn?
Ik denk, dude, deze twee oogjes hier, die doen het prima. Dat is me opgevallen. Ik zo, ja, ja, klopt.
Hoe denk jij dat dat komt? Dus dan kan ik al mijn eerste kaart spekken.
Discriminatie bias. Maar het is ook echt een spel. Dat je denkt van maar welke kaart ga ik trekken. Want als je keihard in de aanval gaat.
Wordt iemand ook boos. Dan doe je een beetje voorzichtig. Dan begin je met een rustig kaartje.
Misschien iets met discriminatie. En dit is echt gebeurd. Dus die man zegt weet je hoe ik denk dat het komt?

Randal:
[45:15] Oh ja.

Felienne:
[45:17] Maar je zit vast.

Jurian:
[45:18] Ik wil die nog langer nog geven.

Felienne:
[45:20] En als je dan zegt. Maar hou je bek, gast. Dat kan niet. Want je bent in een professionele setting. Dus dan moet je eigenlijk wel zeggen.
Nou, wat denk jij dan? Henk, vertel eens.
Maar zo iemand zegt dan echt serieus. Ja, maar ik denk dat het komt omdat vrouwen hun breinen... zijn gewoon niet echt goed voor logisch nadenken.

Randal:
[45:38] Wat?

Felienne:
[45:38] En dan zit ik dus echt... Ik zie het echt zo voor me. Weet je, mijn hand met kaarten.
Maar hier is een onderzoek uit Israël... dat dit aantoont over wiskunde.
Hier is een onderzoek dat dit aantoont over logisch redeneren.
Ik moet me de hele tijd verdedigen. en de enige verdediging eigenlijk die je hebt is maar hier is onderzoek, dat is in ieder geval wat voor mij werkt hier is onderzoek dat dit laat zien maar over de jaren heb ik dus gewoon zo'n grote bibliotheek aan wetenschappelijk onderzoek over iets opgebouwd wat niet eens nota bene mijn vakgebied is mijn vakgebied is programmeertalen maken en niet feministische theorie maar je moet wel, dat is in ieder geval een strategie die voor mij werkt, dat ik me veilig voel in al mijn aanvalskaarten die ik op mensen af kan vuren En ik zie andere mensen andere dingen doen. Sommige vrouwen gaan er gewoon in mee.
Die gaan ook geloven dat het zo is. Dat is ook een soort verdedigingsmechanisme.
Maar ik visualiseer dat echt van mezelf. Ik heb een heel dek met aanvalskaarten.
Zo klopt het ook wel. Ik speel de driekoppige draak. Maar wacht, speel jij nu het ijsschild. Dan heb ik ook nog deze aanval.

Jurian:
[46:40] Maar wacht, ik speel de witte man.

Felienne:
[46:43] Ja, dat.

Jurian:
[46:44] Gewonnen.

Felienne:
[46:45] En dat is heel erg wat jij zegt. Dat tegen wil en dank. dat mensen dus echt zeggen van heb je niks belangrijks te doen?
Nou, ik zou ook liever dit niet doen. Ik zou ook liever iets anders doen met mijn tijd, maar door de context ben ik gewoon voortdurend gedwongen om ofwel te accepteren dat dit nou eenmaal de wereld is, of om me te verdedigen.
Enige verdediging, ja, je zou ze op hun bek willen slaan, maar ik ben eenmerk de vijftig en dat mag ook niet altijd.

Randal:
[47:07] Je moet wel snel rennen.

Felienne:
[47:08] Ja, ik kan wel snel wegrennen. Dus mijn enige verdediging die ik heb, is gewoon wetenschappelijke kennis op mensen afvuren.
Maar dat is natuurlijk zo vermoeiend. En je moet altijd op je hoede zijn.

Jurian:
[47:18] Ook omdat we in een tijd leven waarin mensen wetenschappelijke kennis niet per definitie als waarheid accepteren.
Als het niet aanstaat bij hun beeld van de realiteit, dan zijn er zoveel onderzoeken.

Randal:
[47:28] Jij zegt net, ik word zo moe van Henk. En daar ben ik het mee eens.
Tegelijkertijd, we moeten onze dochters niet leren zich te verdedigen.
We moeten onze zoons beter opvoeden dat ze dat niet mogen doen. Zelfde, Laten we eerlijk zijn. Zijn we niet allemaal een keer Henk geweest?

Jurian:
[47:44] Ik wel hoor. Ja, maar dat is heel lang geleden. Het is in mijn beleving wel.

Felienne:
[47:48] Ik ben zelf ook wel eens Henk geweest. Dat wil ik echt best wel toegeven.
Dat ik ook wel eens dat soort dingen heb gezegd.
Want je groeit op in een wereld die gewoon het mannelijke perspectief heeft.
Waar je toen niks studeerde. Waren er nul vrouwelijke hoogleraren informatica. Op de Eindhoven.

Jurian:
[48:02] We hebben het hier vaak over gehad. Ook hier aan tafel. En daar heb ik ook wel gezegd.
Volgens mij was dat met de Damn Honey. Een van de Damn Honey afleveringen. Ik zei van, je mag best een bepaalde tijd gunnen aan iemand om die transitie door te maken van Henk zijn naar stapje voor stapje wat beter.
Nou ja, daar stonden zij iets extremer in dan ik zelf. Maar ja, gewoon echt een puur unfilterd Henk anno nu.
Snap ik niet. Zeker niet iemand in de IT. Kijk, er werken absoluut horken in de IT. Sure, tuurlijk wel.
Maar als je in de IT werkt, komt er dagelijks heel veel informatie op je af.
Het is niet heel moeilijk om hier gewoon informatie over te vinden.
Zelfs als je daar niet op zoek gaat.
Door gewoon je ogen te openen. En kijken hoe de maatschappij verandert. Kom je al een heel eind.
Je hebt nog steeds zo puur.
En puur en onversneden Henk bent.

Felienne:
[48:54] En ik begrijp heel erg wat jij zegt. Over dat we moeten allemaal onthenken.
Dus dat is waar. En aan de ene kant wil je mensen daar best tijd voor gunnen.
En mensen in mijn privécirkel wil ik daar ook best wel af en toe bij helpen.
Maar als er verhouding bijvoorbeeld is 1 tot 10. Laten we zeggen dat dat een verhouding is tussen mannen en vrouwen.
In bedrijven en op andere plekken. Dan ligt er dus wel heel veel werk bij de vrouwen. Om iedereen op allerlei soorten gebieden.
Steeds maar weer een niveau omhoog te krijgen.

Jurian:
[49:21] Ja, maar ik vind dat ook niet... Ik probeer me dan voor te stellen hoe die situatie eruitziet. Jij zit daar met Henk.
En er zitten ook andere mensen bij je in de buurt. Die horen dit ook. Ja.
En ik hoop van mezelf, maar dat weet je pas als je er zit.
Maar ik hoop van mezelf dat als ik aan andere kent van Henk ben...
Dat ik Henk zo aanspreek van... Gast, waar heb jij het over?

Reflexen in gesprek tussen mannen en vrouwen


Felienne:
[49:38] Dat is echt heel fijn. Dus ik was een tijd geleden op een meet-up.
Ook in de IT. En toen zeiden ze... Dat was specifiek voor vrouwen en meiden in de IT.
En toen kwam er zo ook een man naar mij toe. En die zei, maar waarom is het voor vrouwen? Want het is niet eerlijk.
En ik, dat ging dus al. Ik zat met mijn zilveren draak klaar om te gaan.
En toen draaide dus een man zich om naar hem. En die zei, gast, kijk eens even rond hier op deze meetup. Wat denk je nou?
Denk jij dat jij de groep bent die hulp nodig heeft in de wereld?
Of denk je dat het eigenlijk best wel goed gaat met man 1 en 2?
Ik zat echt zo'n zucht van verlichting.

Jurian:
[50:15] Als deze gedachte.

Felienne:
[50:16] Ik een keer niet te doen.

Jurian:
[50:17] Als die scheef gedachte kon. Als je die leuk vindt. Dan moet je nog een dag vier wachten. Dat is 8 maart.

Felienne:
[50:23] Ik garanteer jou.

Jurian:
[50:25] Dat er op die dag een heleboel mannen zijn.

Felienne:
[50:27] Wanneer is het eigenlijk mannendag. Dus dat is denk ik wel het beste.
Wat mannen inderdaad zouden kunnen doen.
In zo'n situatie. Zelf de kaart te spelen.
Of al een beetje proactief dit doen. Want je weet waarschijnlijk ook.
Je weet wel in je bedrijf of je vriendenkring. Je weet wel wie dit zou kunnen doen.
En dan kan je misschien ook al wat educatie vooraf daarop afvuren.
Zodat niet dat altijd op de schouder van vrouwen komt om dat soort dingen uit te leggen. Want het is zo ontzettend vermoeiend.
Ik ben ook eigenlijk nooit echt super ontspannen in zo'n situatie.
Want op iedere conferentie waar ik ben.
Heb je altijd wel minstens één zo'n soort interactie. Of nu ik wat ouder ben komen er jonge vrouwen naar jou toe.
Mag ik even bij jou staan? Want ik stond bij hem en die deed heel vervelend.
Dus ik kom even bij jou staan. En dan mag dat natuurlijk.

Randal:
[51:16] Maar dan heb je wel weer die rol.

Felienne:
[51:17] Dus ik kijk nu ook rond hoor. als ik nu op een conferentie ben en nu komen er wat meer jonge vrouwen in ons veld, dan voel ik me daar dus ook verantwoordelijk voor. Dan kijk ik rond.
Staat er niet ergens één meisje of vrouw met één man en gaat dat goed? Je bent de hele tijd...

Jurian:
[51:31] Dat heb ik vaker gehoord. In meerdere conferenties waar je verhalen hebt gehoord van, ja, ik weet niet wat het is in, ik noem ze dan eventjes de nerd, maar vooral de henkende nerd.

Felienne:
[51:42] Zeg maar.

Jurian:
[51:43] Die zich dan toch een beetje in hun eigen comfortzone daar voelen en dan ineens dingen tegen vrouwen Die ze in de supermarkt nooit zouden durven zeggen.
Dat ik denk van. Ja gast.

Felienne:
[51:52] En dit soort dingen kan ik zelf dan ook pas. De laatste paar jaar zie ik dat zelf pas goed.
Dat het gewoon je de hele tijd maar energie kost. Om op die manier.
Op je hoede te zijn overal.
Het is zo vermoeiend.

Randal:
[52:06] Ja. Ik heb een vraag van Marieke. Die is eigenlijk wel behandeld ook al.
Heb je ook onderzoek gedaan naar de verhouding. Mannelijke vrouwelijke dj's op de radio.
Het lijkt dat primetime radio gedomineerd wordt door mannen en vrouwen.
Nou, ik denk dat onderzoek kun je in een half uur doen door gewoon naar de websites.

Jurian:
[52:21] Ik zat toevallig net, ja, Radio 1, maar die volg je dan niet.
Maar die doen het qua DJ's best wel oké.
Het is geen 50-50, maar zeker in de dagprogrammering zag ik al ongeveer de helft vrouwen.
Dus dat was wel, in het ochtendprogramma daar werd ook gepresenteerd door Astrid Kersenboom. Dat luister ik toevallig vaak dus.

Randal:
[52:38] Alleen, ik vraag even op door, daarom vond ik het een goede opzet voor mij.
Want ik denk namelijk dat als er wat enthousiaste nerds luisteren, waaronder ik als ik het zou kunnen.
Ik zou wel een tool willen hebben die ook effectief luistert naar die zenders.
Die dan ook een inschatting doet is het man en vrouw. Want er zit echt wel error margin.

Felienne:
[52:57] Je kan wellicht een eerste stap doen.

Randal:
[52:58] Iets van een eerste inzicht. Want jij zei daar straks iets grappigs.
Je hebt soms een praatprogramma. Dan is er wel één vrouw en twee mannen en die hebben een gesprek. dan, ja, statistisch gezien hebben ze allebei een derde van dat programma.
Maar ik kan de gok wel, durf de gok wel aan, dat die mannen meer praten dan die vrouwen.

Felienne:
[53:17] Ja, dat denk ik ook.

Randal:
[53:18] Oh, ik zou dat graag willen weten.

Felienne:
[53:20] Dat zou heel interessant zijn.

Randal:
[53:22] We hebben het ook niet over nu. Hoe categoriseer je iemand die transgender is.
We hebben het ook niet over.
Kun je 100% van de stemmen altijd exact nauwkeurig. Maar ik wil gewoon.
Kijk, als het 20% vrouwen aan het woord. 80% mannen. Dan kun je er vanuit gaan.
Dat het geen meetfout is. En het precies andersom is. Dat is niet zo.

Felienne:
[53:38] Nee, dat zou heel interessant zijn. Om verder op dit pad te gaan.
En dat is dus ook wel een van.

Randal:
[53:43] Hoe moeilijk zou dat zijn? Ja. Wil je dat inschatten?

Felienne:
[53:45] Nee, ik vind het lastig. om te weten hoe goed stem algoritmes gender kunnen bepalen.
Ik denk dat dat ook nog wel cultureel bepaald is. Dat sommige talen klinken hoger.
Dus als je het dan alleen tot Nederlands beperkt, is dat verschil dan heel groot?
Heb je dan alleen aan frequentie van de stem genoeg? Of zou je ook speech to text moeten doen?

Randal:
[54:05] Je gaat nu vrij diep. Ik heb het puur over een tool die kan dit herkennen.
Laat hem er even 20% van de tijd na zitten.

Felienne:
[54:11] Ja, maar die moet dus aan de stem luisteren of het een man of een vrouw is.
Ja. Ja, dus dan moet die waarschijnlijk naar de frequentie van de stemlijst.

Randal:
[54:16] We doen even een aanname dat die tool bestaat.

Felienne:
[54:18] Oké.

Randal:
[54:19] En hoe zou je dan te werk gaan? Je hebt een soort library, je gooit die audio erin.
Die geeft dan per minuut, weet ik veel, zoiets.

Felienne:
[54:27] Ja, of per uur te run.

Randal:
[54:28] Dan ga je gewoon eigenlijk een soort next level turven aan het doen.

Felienne:
[54:31] Ja, zeker. Dat is gewoon turven.

Randal:
[54:32] Ja.

Felienne:
[54:32] Ja, ik weet niet hoe. Dus de vraag is eigenlijk hoe goed zijn die algoritmes.

Randal:
[54:36] Juist.

Felienne:
[54:36] En ook hoe computational is het heel duur. Dus mijn scriptje draait nu 20 piek op AWS.
Is het heel duur om dat te doen? Want dan is het misschien iemands hobbyprojectje snel al voorbij.
Dat zijn de vragen die ik heb. Hoe precies is het? En is het zwaar voor je computer?

Randal:
[54:52] Mijn instinct zegt me dat mijn laptopje dit moet kunnen draaien.

Felienne:
[54:55] Ja, maar ik weet het niet.

Randal:
[54:56] Nee.

Felienne:
[54:57] Dat is een hele goede vraag. Zoals mensen dit weten. Mail mij even.
Ik wil best wat processing power vrijmaken om hier aan te rekenen. Als dat is wat nodig is.

Randal:
[55:05] Jure, ik sta met één been in de vragen. Er zijn er een paar leuke.
Had jij ook nog één gezien toevallig?

Jurian:
[55:09] Ik was nog niet aan het kijken naar de vragen. Want ik wist niet dat we al naar de vragen gingen.

FemmeFemme en de rol van vrouwen op de radio


Randal:
[55:12] Oh nee, dat was ook niet bewust. Maar ik denk, dan schreef ik jou wel een voorzet voor het geval je er wat mee kan.

Jurian:
[55:21] Nee hoor, ga jij gewoon lekker verder.

Randal:
[55:23] Ik zag ook nog een andere vraag. En dat zet me ook wel een beetje aan het denken.
Want Sof vroeg... bijna alle Grammy's dit jaar zijn gewonnen door vrouwen.
En er is afgelopen jaar ook een verhoging gezien... in de vrouwenmuziek op het raam. Ik weet dat je het niet met terugwerking en kracht hebt gemeten.
En dat het misschien ook wel lastig is om te doen. Maar je hebt een database genoemd... van een partij die dat wel bijhoudt.

Felienne:
[55:43] Ja, I listen. Dus ik ben met hun in contact... of zij hun database voor mij willen openen. zodat ik ook die historische vergelijking kan doen.

Randal:
[55:48] Juist, ja. Dus je wil dit graag weten?

Felienne:
[55:51] Ik wil dit graag weten. Want mijn hypothese is dus dat, laten we zeggen, Grammy-winners van 40 jaar geleden mannen veel meer kansen hebben om nu nog gedraaid te worden dan vrouwen.
En mijn hypothese is, als je 10, 20 jaar terugkijkt, de vrouwen die toen heel hoog waren op de radio voor de mannen, ik denk dat de mannen die toen in de top zaten nu veel hoger kansen hebben.
Zeg maar even de Backstreet Boys-hypothese. Ik denk dat dat patroon dat we daar zien niet zomaar een vloek is, maar dat dat een patroon is dat heel veel Airplay op 10 of 20 jaar geleden voor een man veel hogere kans heeft om nu tot Airplay te leiden dan voor een vrouw.
Maar dit is mijn hypothese, die moet ik nog met data kunnen onderbouwen.
Misschien is dat niet zo.

Randal:
[56:30] Nee.

Felienne:
[56:30] Maar bijvoorbeeld een Wanda Jackson met twee Grammy's in de 60's.
Die niet in de Evergreen top staat.
Geeft extra vertrouwen in die hypothese. Dat er juist de richting op is.

Randal:
[56:40] Ja, nog een vraag van Margriet. Die hebben we dus eigenlijk ook al wel behandeld.
Die vroeg van, hoe ga je om met dancemuziek waarin niet gezongen wordt?
Maar jij kijkt echt naar de artiest.

Felienne:
[56:49] Ik kijk naar de artiest die in die database staat. Dus als dat een mannelijke artiest is, dan telt het voor mij als man. Ik kijk dus niet bijvoorbeeld naar wie er zingt.
En dus van die Wessel van Diepen of zo. Die had allemaal van die dance acts in de jaren 90 ook.
Als die de artiest genoemd is, dan telt hij als artiest, als man.
Ook als dat drie zangeresjes zijn.

Jurian:
[57:09] Ja, Martin Garrix heeft natuurlijk verschillende hits. Onder andere eentje met Dua Lipa, geloof ik. En nog wat andere, B.B.
Rexhaan, nog andere wereldsterren. Ja, die zang is natuurlijk onmiskenbaar van een vrouw.

Felienne:
[57:20] Ja, dus als het over...

Jurian:
[57:21] Maar Martin Garrix staat natuurlijk als main.

Felienne:
[57:24] Precies, dus als het een featuring is trouwens. Ik weet niet of mensen dat detail ook nog leuk vinden. En dan kijk ik naar de eerste artiest die voor featuring genoemd wordt.

Jurian:
[57:30] Martin Garrix featuring Dua Lipa.

Felienne:
[57:32] Dat is Martin Garrix. Dus de eerste artiest telt ook wel gewoon omdat dat het meest heldere is.
En ze kiezen er ook zelf voor. Om dat als eerste auteurig maar op te voeren. Ja, dan tel ik die mee.

Randal:
[57:41] Jur, heb jij nog een leuke vraag van de luisteraar gezien?

Jurian:
[57:44] Nou, ik zat even door te bladeren. En heel veel dingen hebben we ook al wel een beetje behandeld.
En een van die vragen die herinneren wij eraan. Dat is helemaal niet meer teruggekomen bij FemmeFemme.
Want Jan die vraagt. Wat gebeurt er met FemmeFemme als nergens een vrouw te horen is? Nou, dat is op zich ook al een goede vraag.
Maar laten we eerst even bij FemFem. Want je hebt natuurlijk die hele dataset.
Je hebt die analyse. Dat wordt dus nu live toegepast op een website.

Felienne:
[58:02] Op een website.

Jurian:
[58:03] Waar de mensen nu gewoon thuis naartoe kunnen. Dat is namelijk?

Felienne:
[58:07] Www.femfm.nl.

Jurian:
[58:08] En wat gebeurt daar?

Felienne:
[58:09] Nou, hij begint bij radio 2. Dat is eerst in mijn dataset.
En hij luistert naar de radio. Speelt er een vrouw. Volgens mij de definitie.
Dan blijft hij luisteren tot het liedje voorbij is.
Speelt er geen vrouw. Dan zet hij door naar de volgende zenders. Van 2 naar 3. Van 3 naar 5.
En dan van vijf naar de commerciële, dus naar SkyQ enzovoort.
En daar kun je dus naar luisteren. Dus als je zoveel als menselijk mogelijk is met deze radio stations vrouwen wil luisteren, kun je het opzetten.
Het luisteren niet heel chill.
Want als er een man is, dan gaat hij na tien seconden doorzappen.
Dus dat is meteen de vraag beantwoord.
Hij luistert naar, is dit een man? En als het dan dus een man is, dan zappt hij door naar de volgende zender.
Dus ja, het is niet heel leuk om naar te luisteren. Het is meer een soort kunstproject dan een echte zender.
En ondertussen houdt hij ook wat statistiekjes bij. Dus dan kun je zien, wat is de langste streak... het maximale aantal zaps in jouw luistersessie...
hoeveel procent vrouwen in jouw luistersessie zijn er geweest...
En ik heb een beetje...

Jurian:
[59:02] Ik heb hem al, volgens mij sinds we begonnen met het opnemen, heb ik hem openstaan.

Felienne:
[59:06] Oh nice, wat zijn ze dat?

Jurian:
[59:07] Ja, op dit moment percentage vrouwen gehoord, 15,2%.
Maximaal aantal seps nodig om een vrouw te horen, 13. Daar zitten we nu ook op. Aantal vrouwen gehoord, 7. Aantal mannen gehoord, 39.

Felienne:
[59:19] Ja, dus dit is net anekdotisch. De ene uur is het meer dan de andere. Wacht even, reclame?

Randal:
[59:26] Luistert hij wel?

Felienne:
[59:27] Ja, hij weet wanneer de reclame op is.

Randal:
[59:29] Dan gaat hij dan zappen?

Felienne:
[59:30] Dan gaat hij zappen als ik niet...

Jurian:
[59:31] Niet per se, want hier zegt hij, radio 5 bijvoorbeeld, daar is op dit moment geen muziek.
Dus dan speelt hij geen liedje op radio 5. Even wachten nog.

Felienne:
[59:39] Ja, dan wacht hij 30 seconden. Dus als er een man is, wacht hij 10 seconden.
En als er geen liedje is, dan wacht hij 30 seconden en dan gaat hij nog een keer polen.

Randal:
[59:46] Dus in theorie zouden alle radiostations die in deze dataset staan, nu alleen maar vrouwen kunnen luisteren.
Zodat mensen blijven plakken en ze meer reclame horen en dus meer inkomsten hebben.

Felienne:
[59:55] Ja, ik ben niet zo commercieel van aard, maar jij hebt dit heel geniaal bedacht.
Stel je voor dat iedereen vanaf nu alleen nog maar via FemmeFemmeRadio zou consumeren.

Randal:
[1:00:02] Ik hoop dat niet.

Felienne:
[1:00:04] Want mijn Heroku gaat dan heel duur worden. Maar het zou leuk zijn voor iedereen die dan weer meer vrouwen luistert.
Ja, dan zal je hooghermen en dataset kunnen komen als je gewoon een paar uur vrouwen speelt.

Jurian:
[1:00:14] Wil je nog iets geruststellen? Zeg het tegen alle nerds die nu linksboven in het scherm kijken. Die zien dat niet beveiligd.

Felienne:
[1:00:20] Ja, dat komt door Trans-IP. Want Trans-IP kan niet heel goed met Heroku-domeinen omgaan.
want je kan namelijk niet een alias instellen op een IP-adres, op een domein dat moet per se een IP-adres zijn, dus ik heb nog niet al mijn webhosting helemaal goed in orde, want ik heb gisteren even voor deze podcast die domein namelijk gekocht Ja.

Randal:
[1:00:37] Ik wou net zeggen, dit is natuurlijk te fixen, maar als ik dat nu vertel, dan is het mansplaining, dus dat gaan we lekker niet doen Ik weet hoe dat moet.

Felienne:
[1:00:43] Ik moet nog een paar vriendjes aan En zap! Daar is hij weer zo'n Henk Iets minder gehengd.

Randal:
[1:00:50] En het nog benoemd.

Felienne:
[1:00:50] Ik had het al rechtstreeks aan de Heroku Wat ben ik goed bezig.

Randal:
[1:00:53] Jongen Laten we even een moment hebben over hoe goed ik bezig ben.

Jurian:
[1:00:56] Zullen we het zo even verder hebben over jou?
En je blijft lekker zitten. Want we gaan er even met je door zo meteen in de bonus app.

Randal:
[1:01:04] Tot zover deze aflevering van Met Nerds Om Tafel. En Met Nerds Om Tafel is een podcast door mij, Randall Peelen en Jurriën Ubachs.
Onze panelladers zijn Esther Krabbedam, Ruurt Sanders en Sander Bijleveld.
En al onze muziek wordt gemaakt door de mysterieuze Brickmaster Cylinder.
Ik werd al Engels voor de naam kwam.
Onze gastnerd van vandaag, Feline Hermans. Feline, hartelijk dank voor je deelname.

Felienne:
[1:01:23] Graag gedaan.

Randal:
[1:01:23] Ik wou zeggen, waar kunnen mensen meer over jou teweer te komen?
Maar er zijn een heleboel plekken.

Felienne:
[1:01:27] Ja.

Randal:
[1:01:28] Waar wil je het liefst dat ze...

Felienne:
[1:01:29] Ja, vroeger zei ik al Twitter, maar daar zit ik niet zoveel meer op.
Ja, veline.com is mijn blog, waar ook een aantal posts over Femme en Femme opstaan.
Dat is wel de beste plek, want Twitter kom ik niet zo vaak in.

Randal:
[1:01:39] De laatste aflevering met Jo van Buurik, daar zit je ook regelmatig mee.

Felienne:
[1:01:42] Ja, bij All in the Game. Ja, zeker. En ik ben iedere week op BNR.
Iedere dinsdag heb ik een column op BNR.
Ongevraagd advies gaat ook heel vaak over tech. Het staat ook op Spotify trouwens.

Randal:
[1:01:52] Hoe doe je dat? Spreek je dat in thuis of ga je heen?

Felienne:
[1:01:55] Of via de app of soms ben ik in de studio.

Randal:
[1:01:57] Vet. Ja. Oh, dat vind ik leuk.

Felienne:
[1:01:59] Nou, ongevraagd advies kun je ook op Spotify vinden. En het is ongevraagd advies.
Het mag over van alles gaan. Maar in de basis gaat het meestal over technologie.

Jurian:
[1:02:06] Een goede titel is voor een ongevraagd advies column. Henk.

Felienne:
[1:02:09] Beste Henk.

Jurian:
[1:02:11] Henk, ongevraagd advies.

Felienne:
[1:02:12] Mijn column kan heel kort zijn. Mijn column is gewoon nee.

Jurian:
[1:02:15] Nee.

Felienne:
[1:02:16] Doe maar niet. Beter voor niets.

Randal:
[1:02:18] Nou, meer informatie over ons staat op onze website. Die is heel goed beveiligd. Namelijk op mnot.nl.
En join onze slechter. Er gingen 2400 charmante kapabelen een heel gezellige neurtje voor. Die kunnen ook vragen stellen aan de volgende gastnerds in het kanaal Vragen van de Luisteraar.
Die zijn heel welkom. Daar zijn we altijd heel blij mee. En dan krijg je ook nog eens antwoord op je vraag vaak.
Word je nou vriend van de show, dan krijg je toegang tot het clubhuis.
En daar zitten echt de crème de la crème van de luisteraars en de slagmensen.
Die gaan vier keer per jaar zijn ze welkom op een clubhuis meetup.
Daar zitten we in aan de kant.

Jurian:
[1:02:47] Ja, het is aftellig geblazen inmiddels.

Randal:
[1:02:50] Stikken ze bierviltjes vallend door je briefbus. Je luistert eerder dan de rest, zonder reclame.
Elke week een bonus aflevering. Die gaan wij nu opnemen. Voor nu hartelijk dank voor het luisteren. Tot de volgende keer.